actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2014, 15:25
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Eerste waterstofbus voor België voorgesteld

Eerste waterstofbus voor België voorgesteld

In Mechelen is de allereerste waterstofbus voorgesteld die in België regulier ingezet gaat worden. De bus, afkomstig van busbouwer Van Hool, is de eerste van vijf exemplaren die De Lijn in het noorden van de provincie Antwerpen zal laten rijden. De openbaarvervoersmaatschappij betaalde 6,5 miljoen euro voor de bussen, die zeer stil zijn en enkel waterdamp uitstoten.

"We vinden dat we bij De Lijn als overheidsbedrijf een voorbeeldfunctie hebben, onder meer voor het Vlaamse klimaatplan. Met de steun van het Vlaams Gewest en van Europa leveren we met deze bussen een belangrijke bijdrage", zegt directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot. Die kreeg vandaag in aanwezigheid van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) aan Technopolis de sleutels overhandigd. "Een waterstofbus is ook veel stiller, wat voor de omwonenden een voordeel is", klonk het.

Waterstofbussen zetten met een brandstofcel waterstof om in elektriciteit, hitte en waterdamp. De bus zelf stoot geen vervuilende stoffen uit. Om waterstof te maken is wel energie nodig, maar De Lijn tankt haar waterstof bij chemiebedrijf Solvay in de Antwerpse haven, waar het een bijproduct van hun chloorproductieproces is. Vanwege die tanklocatie worden de bussen ingezet op lijnen ten noorden van Antwerpen, met de nummers 650 tot 776.

De bussen hebben elk acht tanks op het dak, goed voor in totaal 1.640 liter waterstof, dat 40 kg weegt. De brandstofcel heeft een vermogen van 150 kW. De bus kan op een dag tot 300 kilometer afleggen.

Bron: De Redactie, 13/05/2014, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...voor_belgie_voo

Commentaar:
Ik vind dit positief! De bussen produceren minder vervuilende stoffen en dus zal het milieu minder vervuild worden. Niet is het alleen goed voor het milieu, maar er zou ook minder geluidsoverlast zijn. Wat ik wel een beetje 'raar' vond, was de prijs van de bussen. 6,5 miljoen euro voor 5 bussen vind ik precies toch veel. Ik weet niet hoeveel een gewone bus kost, maar dit is meer dan 1 miljoen per bus. Wanneer het misschien iets minder duur wordt, kunnen er meerdere waterstofbussen geproduceerd worden, wat nog positiever is! Het is een stap in de goede richting!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2014, 22:16
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Citaat:
Orgineel gepost door F*nne.Baeken
Eerste waterstofbus voor België voorgesteld

In Mechelen is de allereerste waterstofbus voorgesteld die in België regulier ingezet gaat worden. De bus, afkomstig van busbouwer Van Hool, is de eerste van vijf exemplaren die De Lijn in het noorden van de provincie Antwerpen zal laten rijden. De openbaarvervoersmaatschappij betaalde 6,5 miljoen euro voor de bussen, die zeer stil zijn en enkel waterdamp uitstoten.

"We vinden dat we bij De Lijn als overheidsbedrijf een voorbeeldfunctie hebben, onder meer voor het Vlaamse klimaatplan. Met de steun van het Vlaams Gewest en van Europa leveren we met deze bussen een belangrijke bijdrage", zegt directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot. Die kreeg vandaag in aanwezigheid van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) aan Technopolis de sleutels overhandigd. "Een waterstofbus is ook veel stiller, wat voor de omwonenden een voordeel is", klonk het.

Waterstofbussen zetten met een brandstofcel waterstof om in elektriciteit, hitte en waterdamp. De bus zelf stoot geen vervuilende stoffen uit. Om waterstof te maken is wel energie nodig, maar De Lijn tankt haar waterstof bij chemiebedrijf Solvay in de Antwerpse haven, waar het een bijproduct van hun chloorproductieproces is. Vanwege die tanklocatie worden de bussen ingezet op lijnen ten noorden van Antwerpen, met de nummers 650 tot 776.

De bussen hebben elk acht tanks op het dak, goed voor in totaal 1.640 liter waterstof, dat 40 kg weegt. De brandstofcel heeft een vermogen van 150 kW. De bus kan op een dag tot 300 kilometer afleggen.

Bron: De Redactie, 13/05/2014, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...voor_belgie_voo

Commentaar:
Ik vind dit positief! De bussen produceren minder vervuilende stoffen en dus zal het milieu minder vervuild worden. Niet is het alleen goed voor het milieu, maar er zou ook minder geluidsoverlast zijn. Wat ik wel een beetje 'raar' vond, was de prijs van de bussen. 6,5 miljoen euro voor 5 bussen vind ik precies toch veel. Ik weet niet hoeveel een gewone bus kost, maar dit is meer dan 1 miljoen per bus. Wanneer het misschien iets minder duur wordt, kunnen er meerdere waterstofbussen geproduceerd worden, wat nog positiever is! Het is een stap in de goede richting!


Ik denk dat het logisch is dat bussen als deze duur zijn. De opwarming van de aarde is een probleem waar we iets aan kunnen doen... Het is vaak ook een kwestie van niet willen. Wanneer deze bussen spotgoedkoop zouden worden, wordt er minder brandstof aangekocht. Dit zou een groot deel van de economie in elkaar laten zakken. Rijke mensen, overheden,... mensen met macht proberen hier dus ook een beetje een rem op te zetten, zodat zij zich geen zorgen moeten maken om hun eigen toekomst. Aan die van ons wordt spijtig genoeg niet zoveel gedacht... Ook spreken we hier over nieuwe technologie en elk ding dat wordt onderzocht/uitgevonden kost handenvol geld! Toch moeten we in deze richtingen blijven evolueren! We moedigen dit dus enkel maar aan!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2014, 16:18
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik denk dat dingen zoals dit nog veel te vroeg zijn. De technologie is nog zeer nieuw en heel erg duur. Dat zagen we ook bij bijvoorbeeld zonnepanelen. Er zijn op dit moment heel erg veel gezinnen in Vlaanderen die zonnepanelen hebben gekocht omdat dit groen was en goedkoop door de overheidssubsidies. Die subsidies zijn nu afgeschaft, en veel bedrijven die zonnepanelen installeerden zijn nu failliet. Ik vind dit zeer bedroevend. Kortom, ze doen er heel erg enthousiast over, maar ik denk dat dit iets te ambitieus is in deze tijd.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2014, 16:37
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Eerste waterstofbus voor België voorgesteld

Ik ben ervan overtuigd dat het goed is om nieuwe zaken uit te proberen. Er moet iets gebeuren aan de vervuiling en elke stap is een stap naar minder vervuiling. Ik vraag mij wel af wat ze gedaan hebben aan de stilte van de bussen. Ze zijn blijkbaar niet goed op te merken door fietsers, voetgangers en blinden.
En als reactie op s*even: Ik denk juist wel dat het nodig is om het uitgebreid te testen. De zonnepanelen brachten minder op dan verwacht dus hebben ze deze blijkbaar niet voldoende getest. Als ze met enkele bussen beginnen kunnen ze bekijken of het op termijn milieuvriendelijker is, en welke nadelen er nog aan verbonden zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.