actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2016, 09:04
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Stefaan De Clerck: "Brussel moet hervormd worden"

Stefaan De Clerck: "Brussel moet hervormd worden"


"Als er geen drastische vereenvoudiging en eenheid van structuren komt, zal het fout blijven lopen in Brussel", zegt voormalig minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) vandaag in De Zondag.


Volgens de Clerck gebeurt de aansturing van het veiligheidsbeleid in Brussel vandaag te gefragmenteerd, waardoor de stad geen goed netwerk heeft om bijvoorbeeld radicaliserende jongeren op te sporen.

"Net zoals de zaak-Dutroux de catharsis was voor de hervorming van justitie en politie, zouden de aanslagen van dinsdag dat moeten zijn voor de hervorming van Brussel. Ik hoop echt dat dit de ultieme wake-up call was", aldus De Clerck.

Bovenop een hervorming van Brussel is volgens De Clerck ook een sterkere veiligheidscultuur nodig, en een samenlevingscultuur die "minstens zo sterk is". "Als we nieuwe catastrofen willen vermijden, moeten de verschillende culturen elkaar veel meer ontmoeten. Spreken we dezelfde taal? Lezen we elkaars boeken? Doen we samen aan sport? Volgen we dezelfde mode? Kunnen we samen zingen en dansen? Dat is de sleutel tot samen leven."

Bron: DM 27/03/2016

Mening: Volgens voormalig minister van justitie Stefaan De Clerck wordt het hoog tijd dat er eens wordt nagedacht over de hervorming van Brussel en dit wat betreft het veiligheidsbeleid dat volgens hem vandaag de dag veel te gefragmenteerd gebeurt. Ik kan me ergens wel vinden in wat hij zegt, als de aansturing van bijvoorbeeld het veiligheidsbeleid te gefragmenteerd verloopt, kan je onmogelijk een overzicht bewaren. Daarnaast vind ik dat hij ook gelijk heeft als hij zegt dat de verschillende culturen elkaar meer moeten ontmoeten. Op die manier leren ze omgaan met elkaars cultuur en herkomst, maar of dit dan een garantie zou zijn voor extremisten om "hun ding te doen" betwijfel ik toch wel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2016, 15:50
Evelien.P*llis Evelien.P*llis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 79
Ik ben het eens met Sarah en voormalig minister De Clerck omtrent de hervormingen van Brussel. Ik denk inderdaad dat een te grote fragmentatie zorgt voor veel hiaten in het veiligheidsbeleid. Ik vraag me echter wel af of het doorvoeren van grondige hervormingen nu niet voor te veel politieke instabiliteit zal zorgen die we misschien wel kunnen missen als kiespijn. Ik kan me al levendig voorstellen dat de regeringspartijen het over dit onderwerp onderling niet snel eens zullen worden en de discussie kan ontaarden in een partijtje moddergooien. Een hervorming zou een grote vooruitgang betekenen voor het veiligheidsbeleid van Brussel, maar we kunnen alleen maar hopen dat het debat hieromtrent sereen kan verlopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.