actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2010, 19:44
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
Recordaantal nieuwe hiv-besmettingen in België

Recordaantal nieuwe hiv-besmettingen in België

DM UPDATE In 2009 zijn in ons land 1.135 nieuwe gevallen van hiv-infectie gerapporteerd, oftewel gemiddeld drie gediagnosticeerde infecties per dag. Dat is het hoogste aantal sinds het begin van de epidemie. Dat meldt het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) in zijn jaarrapport.

Tussen 1997 en 2000 stelde het WIV een stijgende trend vast van het jaarlijkse aantal nieuwe hiv-infecties (+36 procent), gevolgd door een minder grote stijging tussen 2000 en 2003 (+11 procent) en een tendens naar stabilisatie tussen 2003 en 2008. "Vanaf 2008, 2007 en 2006 stijgt het aantal hiv-besmettingen lichtjes", zegt Ruth Verbrugge van het WIV. De cijfers bedragen respectievelijk 1.093, 1.069 en 1.014 gevallen.

Het aantal infecties via heteroseksuele contacten daalde in de loop der jaren. In 2002 ging het nog om 67 procent van de geregistreerde besmettingen, tegenover 50 procent in 2009.

Holebi
Daartegenover is een duidelijke stijging van het aantal vastgestelde infecties op te tekenen bij homo- en biseksuele mannen. In 2002 werden bij die groep 23 procent van alle infecties gediagnosticeerd, tegenover 46 procent in 2009.

Uit het WIV-rapport blijkt ook dat besmettingen almaar sneller gedetecteerd worden. In 1997 werd de diagnose pas heel laattijdig gesteld in 41 procent van de gevallen. In 2009 ging het slechts om 24 procent.

In 2009 zijn tot slot 111 nieuwe gevallen van aids vastgesteld. Sinds 1998 schommelt dat cijfer steevast tussen de 100 en de 150. Dat is een pak minder dan voor 199! dankzij nieuwe antiretrovirale combinatietherapieën, aldus het WIV.

Wereld
Wereldwijd krimpt de aidsepidemie traag. Op tien jaar tijd is het aantal gevallen van besmetting door hiv met 20 procent teruggelopen. Jaarlijks zijn er 2,6 miljoen nieuwe besmettingen, tegen 3,1 miljoen tien jaar geleden. In 2009 heeft de ziekte aan 1,8 miljoen mensen het leven gekost, tegen 2,1 miljoen in 2004.

Over heel de wereld zijn er ongeveer 33,3 miljoen mensen met het aidsvirus, van wie 22,5 miljoen in zwart-Afrika. Sinds de epidemie uitbrak heeft het hiv-virus meer dan 60 miljoen mensen geïnfecteerd en zijn er bijna 30 miljoen overleden aan oorzaken die met het virus te maken hebben. (belga/sps/gb)

eigen menig:
Ik vind het merkwaardig dat het aantal besmettingen blijft stijgen. Er zijn allerhande middelen uitgevonden om besmetting tegen te gaan. Ook worden de mensen via media goed ingelicht over de risico’s die de ziekte meebrengt. Er bestaat zelfs een pilletje dat de kans op besmetting met 70% verkleint. Nemen wij de ziekte niet serieus of loopt het op een veel complexere manier fout ?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2010, 21:10
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Het is inderdaad merkwaardig dat het aantal besmettingen blijft stijgen.
Er wordt op verschillende plaatsen aan preventie gedaan. Er worden lezingen gehouden, tentoonstellingen, reclamespots, boeken, ... Je zou denken dat mensen toch slim genoeg zouden zijn en er rekening mee houden.
Maar volgens mij ligt het ook een deel aan enerzijds de luiheid van sommige mensen.
Mensen die niet willen luisteren of die het allemaal een groot taboe vinden. Mensen die er niet in geloven en zeggen dat het hen toch niet zal overkomen. Verschillende mensen denken ook dat het enkel in ontwikkelingslanden voorkomt en dat het niet tot bij hen komt.
En anderzijds ligt het volgens mij aan de onwetendheid verschillende mensen.
Mensen die op straat of in barre omstandigheden leven hebben op dit moment geen behoefte aan de informatie over het aids-virus. Zoals in zwart-Afrika, waar 68% besmet is met het aids-virus. Wat toch wel bijna ¾ van de wereldbevolking is. Dat in zwart-Afrika het cijfer zo hoog ligt, ligt ook deze keer aan de onwetendheid van de bevolking daar denk ik. De mensen daar hebben zo goed als geen tv of computer en kunnen dus ook niet naar reclamespots of dergelijke kijken. Ook de campagnes die er gevoerd worden, worden niet in zwart-Afrika getoond. Maar ook het tekort aan anticonceptiva heeft er grotendeels mee te maken. Mensen daar hebben geen geld voor zulke dure medicatie of preventiemiddelen aan te schaffen.
Ik hoop dat verschillende organisaties hun oog op deze cijfers laten vallen, en er iets aan kunnen en zullen doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2010, 23:05
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Ik verschiet er niet echt van wanneer er wordt vastgesteld dat het aantal HIV besmettingen blijft stijgen. Oké er wordt heel wat reclame gemaakt door bekende Vlamingen rond voorbehoedsmiddelen, je krijgt filmen te zien die je proberen te sensibiliseren rond deze problematiek,… Maar hoe men het ook draait of keer, de mens is tegenwoordig steeds minder monogaam. Mensen gaan uit elkaar op alle soorten leeftijden en het wordt meer en meer sociaal geaccepteerd dat je meerdere korte relaties na elkaar hebt. Wanneer je niet veel waarde hecht aan de waarden die met seks vroeger vanzelfsprekend samengingen, maar enkel seks hebt voor het genot ervan. Dan denk ik dat er ook niet veel waarde meer wordt gehecht aan het gebruik van een voorbehoedsmiddel. De grootste zorg tegenwoordig is volgens mij het vermijden van een tienerzwangerschap, voornamelijk omdat dit meer en meer voorkomt bij mensen die jezelf kent en mensen beginnen te beseffen dat hen dit ook wel degelijk kan overkomen. Maar dat is iets wat gemakkelijk kan vermijd worden met de pil, een condoom is dus eerder “overbodig”.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th November 2010, 23:51
michaël.roothooft's Avatar
michaël.roothooft michaël.roothooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heultje
Posts: 29
Ik ben het er mee eens dat het nogal merkwaardig is dat de HIV-besmettingen blijven stijgen. Overal waar je ook maar heengaat wordt er campagne gevoeld om veilig te vrijen. De mensen moeten dit echt wel serieus nemen want het is niet zomaar een onschuldige ziekte. Maar waarom doen ze dit dan niet? Dit vraag ik me nu toch wel af.
Het is wel goed dat de aidsepidemie langzaam daalt en verdwijnt en dat men steeds betere middelen er tegen vindt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.