actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2015, 09:01
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Vijf procent meer jobstudenten gezocht

Vijf procent meer jobstudenten gezocht

Het regent vacatures voor jobstudenten. Naar schatting 420.000 jongeren zullen deze zomer aan de slag kunnen, 5 procent meer dan vorige zomer, staat vrijdag in Het Laatste Nieuws en De Morgen. Als de vraag naar jobstudenten stijgt, is dat een teken dat de economie het opnieuw beter doet.

De schatting komt van het uitzendbureau Randstad. Niet alleen het aantal vacatures, ook het aantal gewerkte uren per student zal waarschijnlijk hoger liggen. Bij de VDAB bevestigen ze de trend. Tegenover vorig jaar kwamen er in april 9 pct meer vacatures binnen. 'Een teken dat de conjunctuur verbetert', vertelt woordvoerster Anneke Ernon. 'Economische groei vertaalt zich niet meteen in meer vaste contracten, maar vooral in extra tijdelijke en flexibele jobs. Vandaar dat de studentenarbeid het nu goed doet. Al merk je ook in die sector meteen een terugval als het slechter gaat.'

De enige factor die nog roet in het eten kan gooien is het weer. Hoe mooier, hoe meer studenten ingezet worden. Vooral aan de kust is dat zo. Daar vrezen ze trouwens dat niet alle jobs ingevuld zullen raken. 'Elk jaar is het een uitdaging om jongeren te vinden die willen werken wanneer anderen plezier maken', klinkt het.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 15 mei 2015)

Mening
Goed dat er meer jobs voor jobstudenten nodig zijn.
Ik snap dat men twijfelt of alle jobs wel ingevuld gaan geraken. De enige vakantie die studenten van de hogeschool en de universiteit hebben is de zomervakantie. Soms is het zelfs maar 1 maand zomervakantie door de herexamens. Ik snap dat deze jongeren niet willen werken. Tijd voor een beetje ontspanning is ook belangrijk.
Jongeren mogen al werken vanaf de leeftijd van 16 jaar. Ikzelf ken niet veel zestienjarigen die dan al beginnen werken. Misschien moeten scholen de aanzet geven aan deze jongeren om te gaan werken. Deze jongeren hebben meestal geen herexamens en voor hen is het goed om hun vaardigheden te ontdekken en te kunnen ontwikkelen.

Laatst aangepast door L*ura.present : 15th May 2015 om 09:06.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2015, 12:45
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Vijf procent meer jobstudenten gezocht

Ik vind het net zoals L*ura heel goed dat er meer werk voor jobstudenten gaat zijn deze zomer. Nu zegt ze dat scholen de aanzet moeten geven aan de jongeren om te gaan werken. Volgens mij is dit eerder een taak die de ouders moeten vervullen. Ikzelf ben namelijk ook al drie jaar jobstudent bij een brasserie. Ik verdien hier redelijk goed, maar zonder het pushen van mijn ouders had ik dit nooit gedaan. Nu ben ik blij dat ik daar elk weekend kan werken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2015, 10:29
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
Vijf procent meer jobstudenten gezocht

Net zoals R. en L. ben ik blij om dit nieuws te lezen. Jobstudenten hebben voor een werkgever heel wat voordelen: ze zijn fiscaal interessanter en worden slechts voor een korte tijd aangenomen.
De toenemende vraag naar jobstudenten is volgens mij het teken dat het met de economie de goede kant op gaat. De toenemende vraag zorgt ervoor dat bedrijven de productie (of dienstverlening) niet meer kunnen bolwerken met hun huidige arbeidsbezetting. Momenteel zijn deze bedrijven nog wat voorzichtig en nemen ze niet direct vaste contracten aan, maar verkiezen ze volgens mij jobstudenten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2015, 23:16
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Hopelijk neemt dit de mentaliteit van "ik zoek niet, want er is toch geen werk voor studenten" wat weg. Ik merk zelf regelmatig dat deze mentaliteit er is wanneer er weer iemand zucht dat hij of niet werkt omdat er weinig te vinden is. Dit artikel vertelt dan weer het tegendeel. Het grote probleem is dat sommigen nogal kieskeurig zijn. Ikzelf werk al sinds ik mocht beginnen werken en heb sindsdien (dus al bijna 6 jaar) amper een week zonder werk gezeten. Indien je als student openstaat voor werken en de handen uit de mouwen wilt steken, is er dus zeker vanalles te vinden. Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen moét gaan werken, ik wil enkel duidelijk maken dat dit excuus dus niet meer gebruikt kan worden. Mijn werk is ook niet altijd ideaal (in plaats van uitgaan tot kot in de nacht, werk ik zolang) maar ik zou absoluut niet meer zonder willen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.