actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2014, 08:30
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Jongeren in cel door plaatstekort in instellingen

Jongeren in cel door plaatstekort in instellingen

In de instellingen is er te weinig plaats voor jongeren in een crisissituatie. Daardoor kunnen ze in Antwerpen niets anders doen dan sommigen laten overnachten in een cel van de politie. De jeugdrechters trekken aan de alarmbel.

In de gemeenschapsinstelling in Beernem was vorige week geen plaats voor een meisje met een problematische leefsituatie. Allicht door een ‘loverboy’ was ze in het prostitutiemilieu terechtgekomen. Contact met ouders of andere familie had ze niet meer.

Een verblijf in de instelling, die verplicht is om het meisje op te nemen wanneer een jeugdrechter dat zegt, had haar een eerste structuur kunnen geven. Daarna zou een aangepast traject volgen binnen de jeugdhulp. Maar er was in Beernem gewoonweg geen bed beschikbaar.

Er zat ondanks aandringen niets anders op dan haar de nacht te laten doorbrengen in een politiecel. Nad drie dagen proberen in Beernem, bekeek de jeugdrechter met de sociale dienst of er geen crisisbed was in een andere instelling. Dat lukte, maar dan in wel een instelling die niet is aangepast aan haar noden. Oorspronkelijk zou ze er een weekend verblijven, maar ze zit er nu nog.

Ondenkbaar voor volwassenen
‘Het plaatsgebrek bij de jeugdzorg heeft zich nog nooit zo laten voelen’, zegt de Antwerpse jeugdrechter Christian Denoyelle. Samen met verschillende andere jeugdrechters uit de provincie Antwerpen schreef hij een opiniestuk in deze krant om de situatie aan te klagen.

Antwerpen heeft veruit het grootste aantal jongeren in de bijzondere jeugdzorg. Vorig jaar waren dat er 8.848, meer dan het dubbele van Limburg, dat op de tweede plaats komt.

Bron: De Standaard, Vrijdag 03/10/2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141003_01301043

Eigen mening:
Ik vind het zeer jammer om te zien dat er te weinig plaats is voor mensen die in een instelling moeten zitten. Dit wijst erop dat er tegenwoordig meer criminaliteit, verslavingen, ... zijn bij de jongeren. Mensen die in een instelling thuishoren hebben hun eigen noden nodig, en deze hebben ze niet als ze in een cel zitten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2014, 09:41
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Ik vind het erg om te horen dat er geen plaats meer is in een instelling voor mensen die deze hulp nodig hebben. Er zijn veel mensen die echt hulp nodig hebben en deze in een instelling vinden. De laatste tijd horen we vaker: 'Die is ontoerekeningsvatbaar. Deze persoon moet opgenomen worden.' Maar is dit ook altijd correct? Ik stel me vaak vragen. Dit is maar een voorbeeld, maar volgens mij zitten er veel mensen in instelling die hier niet thuis horen. Helaas zijn de mensen die echt hulp nodig hebben hier vaak de dupe van. Voor hen is geen plaats meer, zij kunnen hier niet meer terecht. Er zal dringend een oplossing gezocht moeten worden, want een overnachting in een cel is dat niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd October 2014, 17:09
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Het is inderdaad schrijnend en alarmerend dat jongeren geen plaats meer hebben in de jeugdinstellingen. In deze instellingen krijgen ze de individuele begeleiding die ze nodig hebben, in een cel krijgen ze die niet. Het is inderdaad heel erg dat er zoveel jongeren naar een instelling moeten maar ik vind dat ze meer instellingen moeten voorzien als daar nood aan is. De jongeren hebben nood aan de nodige structuur en hiervan kan hun toekomst afhangen. Ik denk dat het dus een goede investering is om meer instellingen te voorzien als hier vraag naar is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th October 2014, 14:26
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Als ik dit lees denk ik: 'Dit kan toch niet'. Deze jongeren horen echt niet thuis in een gevangenis. Ze hebben, net zoals in eerdere reacties al werd aangehaald, nood aan individuele begeleiding. Ik hoop alvast dat men door de open brief de aandacht kan vestigen op de problematiek. Naar mijn mening is het ook belangrijk op zoek gaat naar oplossingen of maatregelen die men kan nemen. Hopelijk kan men in de toekomst dergelijke situaties zoveel als mogelijk vermijden, want iedereen heeft recht op specifieke hulp die hij/zij nodig heeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.