actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th March 2014, 11:28
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Keniaanse president bezuinigt op zijn eigen loon

Keniaanse president bezuinigt op zijn eigen loon

De Keniaanse president Uhuru Kenyatta gaat snoeien in de lonen van de politieke gezagsdragers in het Oost-Afrikaanse land. Hijzelf en vicepresident William Ruto leveren elk 20 procent in, de ministers in de regering elk 10 procent. Volgens Kenyatta gaat het om een maatregel die de openbare financiën moet helpen in orde brengen.

Kenyatta en Ruto zullen door loon in te leveren zeker geen honger lijden. De familie van de Keniaanse president behoort tot de rijkste van het Afrikaanse continent en Kenyatta zelf zal toch nog altijd een slordige 8.250 euro per maand blijven verdienen. Ondanks zijn inlevering blijft vicepresident Ruto ook een van de rijkste mannen van Kenia.

Kenyatta roept ook op om de lonen van de Keniaanse parlementsleden te verminderen, die tot de beste betaalde parlementairen van Afrika behoren, maar ook de lonen van de ambtenaren.

In oktober 2012 hadden de parlementsleden van de voorgaande legislatuur zichzelf nog een forse loonsverhoging toegekend, maat dat stootte toen op een veto van toenmalig president Mwai Kibaki. Vorig jaar stemde het parlement nog massaal een voorstel weg waardoor de lonen van de parlementairen met 40 procent zouden worden beknot.

Na zijn verkiezing tot president had Kenyatta aangekondigd dat het afslanken van het loodzware overheidsapparaat met zijn hoge lonen een van zijn prioriteiten zou zijn. Volgens hem wegen de hoge lonen van ambtenaren en gezagsdragers te zwaar door op de overheidsfinanciën.

Bron: De Redactie, 09/03/2014, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...nland/1.1904823

Commentaar:
Ik vind dit een zeer goede maatregel. Wanneer er financiële problemen zijn, moeten er maatregelen komen. Ik vind dit een stap in de goede richting. Personen in de politiek, verdienen enorm veel en willen hier vaak niets van afgeven. Bezuinigen op hun loon is dus positief. Na deze maatregelen verdienen ze nog steeds genoeg, waarom zouden ze het dus niet doen? Misschien kunnen vele landen hier eens een voorbeeld aan nemen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th March 2014, 11:39
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Politici preken steeds dat er moet bezuinigd worden. Maar als er gepraat moet worden over hun eigen lonen, dan sturen ze hun kat. Hun mening is vaak de volgende: "wij moeten een land besturen, in ruil daarvoor krijgen we een hoger loon". Ergens kan ik hen wel begrijpen, maar moet het over zo'n torenhoge lonen gaan? In andere landen krijgen de politici ook minder en doen ze hun werk slechter? Ik dacht het niet. Daarom vind ik dat deze Keniaanse president respect verdient, hij durft het wel aan om een deel van zijn loon af te staan. Belgische politici neem hier alsjeblief een voorbeeld aan!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.