actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2016, 18:51
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
16-jarig Kosovaars meisje mag voorlopig in België blijven


16-jarig Kosovaars meisje mag voorlopig in België blijven



De 16-jarige Djellza zou afgelopen zomer worden uitgewezen naar Kosovo, een land waar ze geen enkel band mee had. Ze dook samen met haar vader onder, maar inmiddels zou er een oplossing in de maak zijn voor haar situatie. Dat meldt Knack.

Djellza heeft een aanvraag ingediend als niet-begeleide minderjarige vreemdeling. Geen van haar beide ouders zou nog in het land zijn, en daardoor verandert haar procedure. Het kabinet van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) behandelt de aanvraag. "Er moet een duurzame oplossing komen voor dit meisje", stelt Francken. Inmiddels kreeg Djellza een voogd toegewezen.

Het 16-jarige meisje uit Mechelen woont al haar hele leven in België. Haar ouders beschikken echter niet over geldige verblijfspapieren, en hun aanvragen voor asiel en regularisatie werden telkens afgewezen. Het gezin van Djellza kreeg al verscheidene keren het bevel om het land te verlaten, maar ging daar nooit op in. De Dienst Vreemdelingenzaken besloot werk te maken van de uitzetting van het gezin door het criminele gedrag van haar drie broers.

Sinds begin augustus verbleef Djellza in een uitwijshuis in Zulte, samen met haar vader. Op de dag dat ze gedwongen op het vliegtuig zou worden gezet naar haar geboorteland, raakte bekend dat ze samen met haar vader was ondergedoken. Haar advocaat Maurice Mandelblat tekende daarna beroep aan tegen de uitwijzing voor de Raad van Vreemdelingenbetwistingen, een procedure die volgens hem "maanden kan duren".


8/10/2016, De Morgen, http://www.demorgen.be/binnenland/1...ijven-bb7c26e9/

Eigen mening: Ik vind dit een moeilijke kwestie. Toen Djellza pas in de media kwam omdat ze het land werd uitgestuurd was ik gefrustreerd en boos. Het meisje kan perfect Nederlands, is hier opgegroeid en zij zou dan na zoveel jaar het land worden uitgestuurd?! Maar als je u dieper toespitst op de zaak snap ik ook wel waarom ze haar uitwijzen. De ouders hebben nooit een verblijfsvergunning gekregen. Het probleem zit volgens mij bij de wetgeving hier omtrent. Waarom duurt het zo lang om te beslissen of een familie wel of niet mag blijven... Dat zou toch korter mogen vind ik. Ik ben blij voor Djellza maar is dit wel de gepaste maatregel? Haar ouders zijn uit het land, enkel zij blijft als enigste over. Dat moet ook niet gemakkelijk zijn, ik hoop daarom dat ze dit meisje goed begeleiden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2016, 17:48
Wouter.P*rmentier's Avatar
Wouter.P*rmentier Wouter.P*rmentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 75
Ten eerste wil ik even reageren op Alina's vraag door te zeggen dat het eigenlijk niet zo heel lang duurde voordat de verblijfsvergunning van deze familie werd geweigerd. De ouders beslisten gewoon het land niet te verlaten, waardoor Djellza haar hele jeugd illegaal in België doorbracht. De vraag is dan natuurlijk of ook een dergelijk achterpoortje niet gesloten moet kunnen worden in functie van de asielzoekers zelf.
Daarnaast lijkt het mij ook nu nog niet zeker dat Djellza definitief in België zal kunnen blijven. Zij valt nu in de categorie van een niet-begeleide minderjarige, maar als zij 18 wordt en geen verblijfsvergunning krijgt, kan ze misschien nog steeds uitgewezen worden. En als ze wel een vergunning krijgt, kan dit weer een precedent scheppen voor andere uitgewezen asielzoekers die hun kinderen in België 'achterlaten'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.