actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th August 2005, 02:05
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Joods hooliganisme...

VERZET KOLONISTEN HEEFT KARAKTER VAN HOOLIGANISME


NEVE DEKALIM - Een geweer, een stok of een zwaard zal Sarah Friedman nooit gebruiken om zich te verzetten tegen het Israëlische leger. ,,De eerste kogel zal niet van ons komen. Maar een soldaat die in mijn huis komt om mij te verdrijven zal moreel onherstelbaar beschadigd zijn.''


SARAH, 25, is een van de naar schatting tweeduizend jongeren die van de Westelijke Jordaanoever naar de Gazastrook zijn getrokken om de ontruiming van de joodse nederzettingen tegen te houden. Zij woont met drie kinderen van 6 maanden, 2 en 4 jaar in de tent van haar familie in Kfar Darom, de oudste nederzetting in de Gazastrook, omringd door een muur van beton en Israëlische pantser.

,,Mijn kinderen zijn mijn wapens. Mijn kinderen zijn de toekomst van het Land van Israël. Als wij hier niet mogen zijn, dan mogen wij nergens zijn. Als de soldaat in de ogen van mijn 4-jarig dochtertje kijkt, of als hij in de ogen van mijn zoontjes kijkt en als joodse soldaat dwingt kinderen uit ons land te verdrijven dan zal hij permanent gewond zijn. Als hij het grote morele onrecht beseft, dan zullen hij en duizenden soldaten weigeren de opdrachten van Sharon uit te voeren.''

Maar de oproep van alle bewoners van Kfar Darom en Neve Dekalim aan leger en politie om massaal dienst te weigeren, vindt nauwelijks gehoor. Minder dan honderd religieuze militairen hebben tot nu toe geweigerd in de Gazastrook ingezet te worden. Zonen en dochters van religieuze kolonisten kregen het aanbod thuis te blijven.

In alle nederzettingen wordt benadrukt dat er uitsluitend vreedzaam verzet zal worden gepleegd. ,,Ik protesteer door te weigeren mijn eigen spullen in te pakken'', zegt Anita Tucker, medeoprichtster van Netzer Hazani. ,,Ik protesteer tegen deze schandelijke schending van onze mensenrechten door tot op het laatste moment te ageren tegen deze overgave aan het terrorisme'', aldus Rachel Saperstein in Neve Dekalim.

Het zijn vooral de jongeren die bij de nederzettingen demonstreren, zoals vannacht en vanochtend bij het afgesloten ,,hoofdplaatsje'' Neve Dekalim. Ouderen blijven thuis of staan onder de bushaltes urenlang buigend en luidkeels en dan weer binnensmonds te bidden. Het verzet tegen de binnenkomst van leger en politie heeft het karakter van hooliganisme: schelden, jennen, banden van jeeps lek steken en brandjes stichten.

En praten, eindeloos praten met legerofficieren, de chauffeurs van de vrachtwagens met verhuiscontainers en praten met gewone soldaten. Het doel is te verhinderen dat politieofficieren de uitzettingsorders aan de achterblijvers overhandigen voordat woensdag de ontruiming onder dwang begint.

In Neve Dekalim leidde dat gisteren tot emotionele taferelen in temperaturen die opliepen tot 41 °C. Niet alleen aan de zijde van de kolonisten werd veel en lang geweend, ook sommige soldaten hadden moeite hun tranen in bedwang te houden. Er ontstonden collectieve manifestaties van verdriet over de sluiting van de nederzettingen.

Maar als het verzet de komende dagen niet wezenlijk verandert dan zijn de duizenden tieners, rabbijnen en de bewoners van de nederzettingen geen partij voor het leger en de politie die gisterochtend strak uitgerust voor de poort van Neve Dekalim verschenen.

Voor de meeste achterblijvers is de aanwezigheid van bijna 2.500 journalisten een gelegenheid om hun emotionele relaas te doen. In Kfar Darom werden in het museumpje over de nederzettingen de vrouwen met de kinderen op de arm ingezet om voor de camera's te vertellen dat volgens het bijbelse verhaal aartsvader Abraham hier zijn vee hoedde en premier Ariel Sharon dus niet het recht heeft de joden te verjagen.

Kfar Darom is de enige nederzetting waar nog niemand uit eigen beweging ook maar één verhuisdoos heeft ingepakt. Daar worden ook plannen gesmeed om in navolging van Yacov Mazaltari in Petah Sadeh alle bezittingen demonstratief in brand te steken. ,,Ik laat niets achter. Ik laat niets achter voor de Palestijnen'', schreeuwde de kleine, gezette man toen hij huis, schuur en minibus met benzine overgoot en in vlam zette. Een tekenende gemoedsstemming. Maar ook een zinloze daad, want als iedereen vertrokken is, trekken de enorme bulldozers de nederzettingen binnen om ieder Israëlisch huis met de grond gelijk te maken. En dat is een beeld dat tot nu toe alleen nog te zien was in de Palestijnse gebieden, waartoe de nederzettingen binnenkort ook weer zullen behoren.


16/08/2005 OSCAR GARSCHAGEN

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.