actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2014, 09:37
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Spoorwegen gaan slimme camera’s inzetten in strijd tegen zelfdodingen

De spoorwegen gaan warmtegevoelige camera’s inzetten om het hoge aantal zelfdodingen op het spoor terug te dringen. “De detectiecamera’s komen te hangen op plaatsen waar vaak zulke feiten plaatsvinden”, aldus minister Jean-Pascal Labille (PS) in Het Nieuwsblad.
Spoornetbeheerder Infrabel wil op termijn in totaal ongeveer 24 punten langs het Belgische spoorwegnetwerk extra beveiligen. “Deze hotspots zijn plaatsen waar vaak feiten plaatsvinden die verband houden met zelfdodingen of zelfdodingspogingen”, zegt minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille. Sommige hotspots bevinden zich bijvoorbeeld in de buurt van psychiatrische centra.

Volgens woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel komt het idee komt uit Groot-Brittannië, waar het intussen als zeer succesvol is geëvalueerd. “Indien de warmtegevoelige camera opmerkt dat een persoon een tijdje stilstaat langs de sporen, stuurt hij een alarmsignaal uit. Het is dan aan ons bewakingspersoneel om in te grijpen.” Dat kan gaan van het sturen van een patrouille tot het doen stoppen van naderende treinen.

De camera’s zullen in een eerste fase in West-Vlaanderen worden getest, omdat daar het hoogste aantal incidenten plaatsvindt. Na een evaluatie zullen ook elders plaatsen met zulke systemen worden uitgerust.

Infrabel neemt ook nog andere maatregelen. Zo loopt er een proef waarbij treinperrons met blauw LED-licht worden uitgerust, omdat dit een licht en kalmerend effect heeft. Andere inspanningen zijn het installeren van afsluitingen alsook preventieacties.

In 2013 waren er 163 wanhoopsdaden langs het spoor: 95 met de dood tot gevolg, 68 mislukte pogingen. Het jaar ervoor lagen de cijfers zelfs nog iets hoger.

Bron:
De Standaard
20-03-2014

Mening:
Ik vind het een goede zaak dat Infrabel maatregelen wil treffen betreffende zelfmoord(pogingen) aan de Belgische spoorwegen. De cijfers over het aantal wanhoopsdaden doen mij toch wat schrikken. Toen ik zelf nog met de trein naar school, in het secundair onderwijs, ging, kwam het elk jaar wel eens voor dat er een wanhoopsdaad plaatsvond. In de meeste gevallen ging dit om een leerling uit het secundair onderwijs rond de examenperiode. De warmtegevoelige camera's die zullen opmerken dat er iemand een tijdje langs het spoor staat, zijn naar mijn mening doeltreffend. Over het blauwe LED-licht heb ik mijn twijfels. Het kan misschien een feit zijn dat dit een licht en kalmerend effect heeft, maar ik heb mijn twijfels over dat dit bij mensen die zo diep zitten dat ze met een wanhoopsdaad in hun hoofd zitten ook effectief iets zal doen.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 20th March 2014 om 09:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.