actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2018, 10:19
Rientje.S*houten Rientje.S*houten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Olen
Posts: 33
Politierechters: ‘Verlaag de verkeersboetes’

‘De huidige verkeersboetes zijn veel te hoog. Zinloos, want velen betalen niet.’ En dus doen twee politierechters een opmerkelijk voorstel: ‘Verlaag de boetes.’


Paul Geukens (60) en Theo Wilsens (61), als politierechter in Hasselt en Beringen goed voor drie decennia aan ervaring, trekken aan de alarmbel, vandaag in Het Belang Van Limburg. ‘Met Koen Geens (CD&V) hebben we eindelijk een *minister van Justitie die hervormingen doorvoert’, zeggen ze. ‘Dat is goed. Maar hij doet te veel en te snel. Het gevolg is een tsunami aan wetten, waar niemand nog zijn weg in vindt.’

Volgens de rechters zijn die wetten ook niet allemaal even goed beredeneerd, zoals de almaar duurdere verkeersboetes. ‘We moeten ze niet verhogen, maar net verlagen’, klinkt het. ‘En vooral de uitgesproken straffen uitvoeren en de boetes innen. De grote hoop betaalt nooit. Die hebben dat geld niet. Veel overtreders zijn werkloos, zitten in schuldbemiddeling of moeten rondkomen met een leefloon. Wat voor zin heeft het dan om monsterboetes op te leggen? Alleen de burgers die wel betalen, zullen nog meer moeten ophoesten. Dat de overheid eens publiceert hoeveel boetes werkelijk betaald worden.’

Op deze manier ontlopen de zware verkeersovertreders hun straf, zeggen de rechters. De niet-betalende overtreders een rijverbod opleggen, is ook geen optie. ‘Ze blijven gewoon voortrijden’, zegt Theo Wilsens. ‘De pakkans is te klein.’ Een inbeslagname, dan? ‘Dan zeggen ze dat de auto van hun schoonmoeder is. Ik heb het al tegen het parket gezegd: hou u niet bezig met die snelheidsovertredingen waarbij er 1 km per uur te snel is gereden, maar pak de hardleerse en zware verkeersovertreders eens goed aan. Doe dat enkele maanden na elkaar en kraak ze. Dat zijn de mensen die de verkeersveiligheid in het gedrang brengen.’

De klem erop

Auto’s in beslag nemen, kan een oplossing zijn. ‘Maar dan moet dat meteen kunnen gebeuren en ongeacht wie de eigenaar is. Onmiddellijk de wielklem erop en het speelgoed afpakken. De nieuwe wet ter verbetering van de verkeersveiligheid heeft hier een kans gemist.’

Wat Geukens en Wilsens ook stoort, is dat ze zelf als rechter nog weinig te kiezen hebben. Ze zijn soms verplicht zware straffen op te leggen, zonder rekening te houden met de concrete omstandigheden of de aard van de overtreding. ‘Een vrouw die het kinderzitje met de rijrichting mee had geplaatst, moest ik volgens de wet een boete van 180 euro en 300 euro gerechtskosten en een rijverbod van acht dagen geven’, zegt Geukens. ‘Ze moest ook haar rijexamens opnieuw afleggen. Het is ergerlijk dat de wetgever ons beoordelingsvermogen in twijfel trekt. Uiteindelijk heb ik de vrouw het voordeel van de opschorting gegeven, wat zeer uitzonderlijk is. Maar er zijn genoeg van dergelijke voorbeelden.’

Bron: De Standaard, 7-04-18, http://www.standaard.be/cnt/dmf20180407_03451284

Eigen mening: Het is ongelooflijk dat er steeds meer mensen de regels overtreden en bijhorende de boetes niet uitbetalen. In mijn ogen is de politie daar gewoon veel te onoplettend en doen ze te weinig. Er moeten zoals het artikel zegt, onmiddellijke sancties volgen want anders leren de overtreders er toch niets uit. De auto's in beslag nemen lijkt mij inderdaad al een mooi begin, dan zullen ze wel betalen.

Ik ben het wel eens dat men moet kijken naar de aard van de overtreding. Men moet in mijn ogen nog harder optreden tegen mensen die een overtreding hebben zoals 20 km per uur te snel dan mensen met 1 km per uur te snel.

Het gaat ten slotte wel over gevaren in het verkeer die in mijn ogen niet zomaar door de beugel kunnen.

Laatst aangepast door Rientje.S*houten : 7th April 2018 om 10:31.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.