actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2010, 17:20
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Homofoob

Voor zover u het nog niet zou weten: "Homoseksualiteit is een vorm van de menselijke seksualiteit die zich verkeerd heeft ontwikkeld. Ze is zowel op het biologische, alsook op het psychologische en geestelijke vlak tegengesteld aan de diepere zin van seksualiteit (...) Ik zie in deze (aids-)epidemie dus geen straf, hoogstens een soort immanente gerechtigheid, een beetje zoals op het ecologische vlak soms de rekening gepresenteerd krijgen voor wat we het milieu aandoen."

Het zijn de woorden van aartsbisschop Léonard, hoogste vertegenwoordiger van de katholieke kerk in dit land. Nu beschermt het recht op vrije meningsuiting zelfs het grootste geraaskal, maar iemand die dergelijke uitspraken doet en meent, plaatst zich gewoon buiten het maatschappelijke debat. Aids beschouwen als een natuurstraf tegen homoseksualiteit geeft aan dat de aartsbisschop geen enkel besef heeft van epidemiologie, noch van homoseksualiteit. Het is niet alleen klinkklare nonsens, maar ook ongezien beledigend en kwetsend voor een grote minderheidsgroep. Het getuigt van een cynische, om niet te zeggen onmenselijke onverschilligheid tegenover diegenen die het leven te vroeg hebben moeten verlaten door deze ziekte, en zij die er nog aan lijden.

Dat zo'n uitspraak komt uit de mond van een man wiens instituut door zijn kruistocht tegen condooms meer dan waarschijnlijk een van de grootste versnellers van de aidsepidemie in Afrika is geweest, is niet eens meer wrang te noemen, maar gewoonweg misdadig.

Je zou je ook kunnen afvragen, in het kader van deze nieuw ontdekte "immanente gerechtigheid", wat dan een gepast virus zou kunnen zijn tegen de duizenden pastoors en geestelijken die wereldwijd en decennialang, onder de zwijgende mantel van de kerk, tienduizenden kinderen hebben misbruikt. De kerk die de liefde hoog in haar vaandel draagt, acht het terecht dat liefde tussen mensen van hetzelfde geslacht gevolgd wordt door de aidsepidemie, maar verbergt systematisch het lijden van haar slachtoffers en verbloemt de misdaden van haar bedienaars.

Nogmaals, de vrijheid van meningsuiting is universeel, zelfs voor dit soort walgelijke uitspraken. Maar kan iemand mij nog een reden geven waarom dit soort homofoob geraaskal mee met mijn belastinggeld zou moeten worden gefinancierd?

Yves Desmet
Politiek commentator

Bron:
De Morgen
15 oktober 2010
http://www.demorgen.be/dm/nl/2462/S.../Homofoob.dhtml

motivering:
Ik heb dit artikel gekozen omdat ik het persoonlijk ook schandalig vind wat aartsbisschop Léonard heeft durven zeggen. Zijn standpunt over homo's vind ik totaal niet kunnen. Is de essentie van ons geloof niet de liefde tussen mensen? Dat hij de liefde tussen mensen van hetzelfde geloof zo afkeurt en dan ook nog die uitspraak over aids daarbij doet is gewoon ziek van hem. Wat is zijn mening dan over volwassenen die aan kinderen zitten? Zijn kerk ligt onder vuur omdat er zo'n schandalen aan het licht zijn gekomen en het enige dat mr. Léonard bereikt met zijn uitspraken is dat hij de mensen nog verder van zich afdrijft. Ik ben dus akkoord met de auteur.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.