actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2012, 20:42
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Bijna 20 procent jongeren hoort constant pieptoon

Achttien procent van alle jongeren heeft constant een pieptoon in zijn oren door naar te luide muziek te luisteren of aan te veel lawaai te worden blootgesteld. Dat blijkt uit een grote studie van de universiteit van Antwerpen bij 4.000 jongeren, meldt het VTM-nieuws.


Uit het nieuwe onderzoek blijk dat dat veel mensen die irritante tonen horen. Acht op de tien jongeren hebben last van oorsuizingen. 'Bij bijna twee op de tien gaat het zelfs om een permanente pieptoon, of tinnitus', zegt prof. dr. Paul Van de Heyning van het UZ Antwerpen.

Vooral na het uitgaan horen veel jongeren een pieptoon. Dokters raden dan ook aan om oordopjes te dragen op fuiven of plekken waar er luide muziek is. Nauwelijks vijf op de honderd jongeren gebruiken oordopjes als ze uitgaan, meldt Het Nieuws.

Volgens audioloog Ivan Dierckx is er geen echte therapie. Alleen leren leven met de fluittoon en trucjes, zoals muziek opzetten. 'Dan merk je dat de muziek een stukje in competitie gaat met de irritante luidheid van de tinnitustoon, waardoor de mensen inderdaad het geluid makkelijker accepteren. Er treedt dan een zekere gewenning op', aldus Dierckx.

Bron: DS, 15-05-2012

Mening:
Ik verschiet toch wel van de cijfers van dit artikel. Als 8 op 10 jongeren te kampen hebben met tijdelijke oorsuizingen en 2 op 10 een permanente pieptoon horen. Dit zijn er toch heel wat maar je kan er niets tegen doen. Of jawel, oordopjes gebruiken! Maar de jongeren gebruiken dit helemaal niet of heel zelden. Dit is toch wel heel verontrustend... Men moet hier echt iets aan doen maar enkel de jongeren zijn hier zelf verantwoordelijk voor of ze tegen gehoorschade ingaan of niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2012, 20:56
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Vaak staat de muziek op evenementen wel heel luid, met oorschade bij jongeren tot gevolg. Ik zorg er altijd voor dat ik niet te dicht bij de boxen sta en ik schaam me er helemaal niet voor om oordoppen te gebruiken! Het is beter om van die stoppen in je oren te hebben dan permanente gehoorschade, neem dat maar van me aan. Ik vind het ook zeer positief dat je aan de stand van het Rode Kruis oordoppen kan gaan halen. Zij zijn niet van hoge kwaliteit, maar het is toch beter dan niks. Jongeren zouden moeten beseffen dat zij zorg moeten dragen voor hun lichaam, zelfs voor hun oren!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2012, 15:33
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Ik schrik niet van het cijfer dat acht op tien van de jongeren last heeft van oorsuizen, omdat ik hier zelf ook altijd last van heb als ik terugkom van een feestje. Maar dat twee op tien dit geluid voortdurend hoort, vind ik wel verbazingwekkend. Ik mag er niet aan denken dat je altijd zo'n pieptoon hoort in alles wat je doet, daar word je immers gek van.
Persoonlijk draag ik zelf nooit oordopjes en denk ik ook niet dat dit snel te 'promoten' valt. Waarom de maximale decibels niet verlagen? Ik denk dat dit een betere oplossing zal zijn dan oordopjes tegen oorsuizen en het zal heel wat jongeren hoofdpijn en andere gehoorproblemen kunnen besparen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.