actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2009, 08:58
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Dimitri Verhulst wint Libris Literatuurprijs

Dimitri Verhulst wint Libris Literatuurprijs

Dimitri Verhulst heeft de Libris Literatuurprijs 2009 gewonnen met zijn boek 'Godverdomse dagen op een godverdomse bol'. Dat heeft de voorzitter van de jury, oud-burgemeester Ivo Opstelten van Rotterdam, vandaag in Amsterdam bekendgemaakt. De prijs, een bedrag van 52.500 euro, werd tijdens een galadiner uitgereikt.

De jury was onder de indruk van "de weergaloze taal in deze zwartgallige geschiedenis van de mens van oertijd tot heden, gegoten in opzettelijk scabreuze en agressieve formuleringen", aldus het rapport.

Eerste Vlaming na Hugo Claus
Het is na Hugo Claus de eerste keer dat een Vlaming bekroond wordt met deze prestigieuze literatuurprijs. Verhulst haalde twee jaar geleden al de longlist van de Libris Literatuurprijs met zijn boeken 'De helaasheid der dingen' en 'Mevrouw Verona daalt de heuvel af'.

Andere genomineerden dit jaar waren Anna Enquist ('Contrapunt'), Rob van Essen ('Visser'), Arnon Grunberg ('Onze oom'), Charlotte Mutsaers ('Koetsier Herfst') en Robert Vuijsje ('Alleen maar nette mensen'). Vuijsje won voor zijn boek recent De Gouden Uil, een Belgische prijs. De genomineerden ontvingen 2.500 euro.

Opvolger D.Hooijer
De Libris Literatuurprijs wordt elk jaar toegekend aan het beste Nederlandstalige literaire fictieboek van het jaar ervoor. Voorgaande jaren ging de prijs naar D. Hooijer ('Sleur is een roofdier', 2008), Arnon Grunberg ('Tirza', 2007) en K. Schippers ('Waar was je nou', 2006). Naamgever van de prijs is de sponsor, de boekhandelketen Libris.

Bron: www.demorgen.be

Reactie: Proficiat aan Dimitri Verhulst Ik heb het boek hier thuis liggen, maar ben er nog niet in begonnen. Ergens twijfel ik er ook wel aan of ik het een uitzonderlijk goed boek ga vinden, omdat ik niet echt voor zijn 'agressieve stijl' ben. Maar het boek zal dan toch wel enkele goede componenten moeten bevatten als het zo'n prijs wint Het zal toch iets zijn voor na de examens!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2009, 15:21
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Mevrouw Verona.

Dimitri Verhulst verdient dit.
Ik heb zijn boek "Mevrouw Verona" gelezen. Echt een mooi boek dat eenvoudig leest. Het gaat over een dame in een Waals dorpje die voor een laatste keer de heuvel afdaalt. Zij woont op een heuvel en het opklimmen van de heuvel wordt stilaan te zwaar voor haar.
Je moet hem maar eens lezen.
Dimitri heeft inderdaad een agressieve schrijfstijl, maar ik vind dat dat hem charmeert.
Katrijn als ik ooit eens tijd heb wil ik het boek ook wel eens lezen, natuurlijk nadat jij het gelezen hebt hé.

Nogmaals proficiat aan Dimitri.

Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2009, 16:57
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Ik heb dit jaar 2 boeken van Dimitri Verhulst gelezen. Deze twee boeken waren 'Mevrouw Verona daalt de heuvel af' en ' De helaasheid der dingen'. Ik vond deze 2 boeken heel leuk om te lezen en ik wil het nieuwe boek 'Godverdomse dagen op een godverdomse bol' zo snel mogelijk lezen.

Zijn schrijfstijl spreekt me wel aan! Daarom vind ik het leuk dat hij deze prijs heeft gewonnen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th May 2009, 17:20
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Persoonlijk vond ik 'Mevrouw Verona daalt de heuvel af' niet zo goed. Er zat wat te weinig verhaal in vond ik. Maar 'De helaasheid der dingen' vond ik dan wel heel goed. Het is wat een "boerse" schrijftstijl en ik vind dat heel plezierig om te lezen! 'Godverdomse dagen op een godverdomse bol' zou ik dan ook wel eens willen lezen als hij hier mee de Libris Literatuurprijs 2009 gewonnen heeft. Hij is een bekende schrijver en heeft deze prijs volgens mijn mening ook zeker verdiend.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th May 2009, 19:11
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Citaat:
Orgineel gepost door Tinne Schrauwen
Ik vond deze 2 boeken heel leuk om te lezen en ik wil het nieuwe boek 'Godverdomse dagen op een godverdomse bol' zo snel mogelijk lezen.


Je mag het steeds eens lenen
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th May 2009, 09:44
Steven Willemsens's Avatar
Steven Willemsens Steven Willemsens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 86
Op de pot

Als je in de jury van een literaire prijs zit, is ook wat je níet doet, nieuws (nooit gedacht dat ik me nog verwant zou voelen met Herman Van Rompuy). Bijvoorbeeld: een boek niet op de longlist zetten. 'Longlist Gouden Uil laat Dimitri Verhulst en Erwin Mortier links liggen', kopte De Morgen twee maanden geleden. En dan wint enkele maanden later uitgerekend Dimitri Verhulst de Librisprijs. Huh?

Zo vreemd is dat nu ook weer niet. Eén ding staat buiten kijf: talent heeft Dimitri Verhulst te over. Godverdomse dagen op een godverdomse bol illustreert dat opnieuw overtuigend, na prachtboeken als Problemski Hotel, De helaasheid der dingen en Mevrouw Veronika daalt de heuvel af. Daarnaast toont Godverdomse dagen op een godverdomse bol dat Verhulst kloten aan zijn lijf heeft. Nadat hij van een cultschrijver tot een publiekslieveling uitgroeide, nam hij een groot risico: het is moeilijk een publieksonvriendelijker boek te bedenken dan Godverdomse dagen. De hoofdpersoon is een abstract gegeven luisterend naar de naam 't, wat staat voor 'het wezen de mens'. Bovendien is de verhaallijn waarin 't de hoofdrol speelt, overbekend want Verhulst schetst de geschiedenis van de mens.

Verhulst haalt zijn grofste geschut boven om dat verhaal te vertellen. Hij verbastert het Nederlands tot een hoogst eigen mix van dialectwoorden, neologismen, scabreusiteiten en andere taalspelletjes(lekker exotisch voor een jury die voornamelijk uit Nederlanders bestaat, denkt de cynicus in mij dan). Dat taalcircus dendert met een razende vaart voorbij en heeft een ongeziene schwung. Kortom, Godverdomse dagen is een goed boek dat de Gouden Uil-jury niet zonder het nodige gepalaver opzij geschoven heeft. Een jurylid dat anoniem wenst te blijven, droomde daags voor de finale beraadslaging nog dat de Uil toch naar Verhulst ging. (Of op dit jurylid onaanvaardbare druk werd uitgeoefend door de hoogst verdachte man met snor in onze jury, is me niet bekend.) Om maar te zeggen: literaire jury's nemen hun taak ernstig.

Is het dan niet genoeg dat een schrijver stilistisch een prestatie op topniveau neerzet? En dan nog over een onderwerp dat toch belangwekkend mag heten: de fratsen en de inktzwarte ziel van de (westerse) mens. Dat had genoeg moeten zijn, maar er mankeert een stevige inhoudelijke fond voor al die stilistische bravoure.

Verhulst heeft een bestaand verhaal prachtig versierd, maar van het beste boek van het jaar verwacht ik net iets meer. Een moment van inzicht bijvoorbeeld, zo'n moment waarop je denkt: aha, zo had ik het nog nooit bekeken maar inderdaad, zo is het. Van Godverdomse dagen is me vooral bijgebleven dat de uitvinding van de closetpot volgens Verhulst de wetenschap met rasse schreden vooruitgeholpen heeft. Waar ik aldaar gezeten nog wel eens aan moet denken, maar de wetenschap heb ik er helaas nog geen diensten bewezen.

Eva Berghmans is chef Letteren en zat in de jury van De Gouden Uil.

DS : 13/05/09

Na al deze commentaren meen ik dat ik ook eens een boek van Verhulst moet lezen... U hoort nog van mij...
__________________
"Niets is zo machtig als het menselijk verstand,
tenzij het menselijk onverstand."

Uit : Het vliegende bed. W. Vandersteen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.