actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2014, 12:27
Lynn G*ovaerts Lynn G*ovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 60
"Lichtfront is een succes van begin tot eind"

Het grootse publieksevenement Lichtfront in het kader van de herdenking van de Eerste Wereldoorlog is een succes. Dat zei Guido Decorte (CD&V), eerste gedeputeerde van de provincie West-Vlaanderen die alles organiseerde, vrijdagavond kort na de afronding van het lichtspektakel. Vooral de eerste publieke vertoning van prinses Elizabeth zorgde voor beroering en ontroering.


Langs een traject van 84 kilometer, van Nieuwpoort tot in Ploegsteert, hebben bijna 10.000 vrijwilligers de oude frontlijn opgelicht met een fakkel. Op enkele afwezigen na verliep alles nagenoeg perfect, blijkt uit een eerste evaluatie. Ook de fakkels, die vooraf wat kopzorgen bezorgden, deden het uitstekend.

Naast de duizenden fakkeldragers daagden heel wat toeschouwers op. Nochtans was vooraf opgeroepen om het evenement zoveel mogelijk van thuis uit te volgen, of op groot scherm in een van de tien deelnemende gemeenten. Maar ook dat zorgde niet voor noemenswaardige problemen.


Prinses Elisabeth

Vooral het slotstuk in Ploegsteert was beklijvend. Koning Filip en koningin Mathilde hielden er halt aan de Ploegsteert Memorial, maar het was vooral prinses Elisabeth die zich liet opmerken met een zelfgeschreven tekst in de drie landstalen. "We zullen hen die hier gevallen zijn nooit vergeten. Het is nu aan ons, aan de jongeren, om de fakkel hoog te houden en net zoals vandaag een lichtfront te vormen", vatte ze het opzet van Lichtfront samen.

"Ik was echt ontroerd op het einde. Ik had nooit verwacht dat dit zoveel teweeg zou brengen. Het was een succes van begin tot eind, van Nieuwpoort tot Ploegsteert. Dit is fantastisch voor de provincie, als organisator van Lichtfront. We wilden vele mensen betrekken en we hebben er velen gelukkig gemaakt. Dat geeft enorme voldoening", aldus gedeputeerde Decorte.

Bron:
http://www.demorgen.be/binnenland/-...-eind-a2093204/ - 17-10-2014 - De Morgen

Mening: Al het hele jaar 2014 zijn ze bezig met herdenkingsmomenten over de Eerste Wereldoorlog, waaronder er een redelijk aantal (naar mijn mening), alleen berusten op economisch gebied: het incasseren van zoveel mogelijk geld aan de hand van een "entertainingsmoment". Daarom ben ik ook blij dat ze dit herdenkingsmoment hebben samengesteld en georganiseerd. Persoonlijk vond ik het een imposante aanblik om al die fakkels te zien langs het front. Het geeft een "realistisch" beeld over hoe lang en hoe ver het front zich eigenlijk uitstrekte. De uitspraak van prinses Elisabeth: "We zullen hen die hier gevallen zijn nooit vergeten. Het is nu aan ons, aan de jongeren, om de fakkel hoog te houden en net zoals vandaag een lichtfront te vormen", vond ik aangrijpend. Er zijn inderdaad vele mensen gesneuveld aan het front tijdens de Eerste Wereldoorlog, vele waarvan we de namen niet kennen of waarvan we ze niet hebben terug gevonden. Ook deze mensen die niet op de gezamenlijke begraafplaatsen van de oorlogsslachtoffers liggen verdienen herdacht en nooit vergeten te worden. Daardoor vind ik het belangrijk om hier toch wat aandacht aan te besteden, want in vele gevallen wordt het soms vergeten wat er toen precies gebeurd is en hoeveel mensen er eigenlijk zijn omgekomen aan alle fronten en niet alleen aan het Belgische.

Laatst aangepast door Lynn G*ovaerts : 18th October 2014 om 12:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.