actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2015, 12:53
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Michel: "Dreiging is ernstig en zeer nabij"

Vanochtend heeft de Veiligheidsraad een persconferentie gegeven over het verhoogde dreigingsniveau in het Brussels Gewest. Premier Michel (MR): "De dreiging is ernstig en zeer nabij. Wij vragen de bevolking om de opgelegde maatregelen en aanbevelingen na te leven."

De Veiligheidsraad heeft die beslissing genomen na het evalueren van informatie van OCAD, de Belgische inlichtingendienst.

Als potentiële doelwitten noemt de premier "de commerciële centra maar ook het openbare vervoer en meer algemeen plaatsen en evenementen met veel volk in Brussel."

Daarom heeft de Veiligheidsraad het Crisiscentrum gevraagd om maatregelen te nemen voor de veiligheid van de Belgische burgers:

- Grote evenementen worden geannuleerd (zodat die politiecapaciteit elders kan gebruikt worden). De gesprekken over de voetbalwedstrijden die vanavond gepland zijn, lopen nog. In regeringskringen is men alvast 'not amused' over de weigering om de speeldag in het voetbal af te gelasten. Het heet wel een 'meevaller' dat Anderlecht vanavond uit bij Lokeren speelt - al werd ook die wedstrijd inmiddels afgelast. De vraag tot afgelasting kwam er overigens niet uit veiligheidsoverwegingen voor de wedstrijden zelf, maar om een grotere reservecapaciteit bij de ordediensten te kunnen vrijwaren voor Brussel. Organisatoren van evenementen wordt verzocht om contact op te nemen met de lokale politie.

Metrostations worden gesloten

- Militaire en politiecapaciteit worden gevoelig versterkt. Opvallend is dat er ook militaire steun is voor het Vilvoorde van burgemeester Bonte. Minister van Binnenlandse zaken Jan Jambon noemde die beslissing terecht, omdat Vilvoorde dicht tegen Brussel aan ligt en er veel Syriëstrijders wonen.

- Voor vragen kunnen burgers terecht op het pas gelanceerde nummer 1771. Het is niet de bedoeling dat dit nummer een meldpunt wordt om verdachte personen of voorwerpen te rapporteren, klinkt het. Wel kunnen burgers er terecht met vragen bij mensen van het Crisiscentrum en psychologen.


Hoe moet het nu verder?

Er is nog geen tijdstip bekend gemaakt waarop het dreigingsniveau opnieuw geëvalueerd wordt. In het weekend is alles onder controle, maar op weekdagen dreigt één en ander een pak ingewikkelder te worden als bijvoorbeeld de metro nog steeds niet zou rijden.

Ook de financiële impact valt nog niet te voorspellen, al benadrukt de regering - die eerder deze week 400 miljoen euro extra vrijmaakte voor terreurbestrijding - dat de veilgiheid momenteel absoluut voorrang heeft.

Premier Michel weigerde tot slot om verdere details te geven om het onderzoek niet in gevaar te brengen. Hij vond het niet serieus dat hij maar vragen bleef krijgen over details rond de onderzoeken, onder meer over explosieven die zouden zijn aangetroffen.


Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/m...nabij-b1202987/ op 21-11-2015

Mening: Ik vind het persoonlijk zeer angstaanjagend dat er zoveel maatregelen worden genomen. Enerzijds denk ik dat deze maatregelen echt wel nodig zijn om op die manier de bevolking te beschermen. Anderzijds denk ik dat men op die manier meer angst en paniek creëert bij de bevolking. Persoonlijk vind ik het wel goed dat de overheid extra geld vrijmaakt tegen terreur, omdat dit zeker nodig is in zo'n tijden. Ook het lanceren van een nummer voor de bevolking om vragen te kunnen stellen, vind ik enorm goed. Ik denk dat vele mensen vragen hebben bij deze maatregelen en bij de gevolgen hiervan, dus is het heel knap dat de overheid iets heeft gevonden om deze vragen op te beantwoorden. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat de overheid het terreurprobleem zo goed mogelijk probeert op te lossen. De enige oplossing is natuurlijk om IS te stoppen en dat is jammer genoeg gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Laatst aangepast door stien.d*kinderen : 21st November 2015 om 13:01.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.