actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2013, 08:24
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Nooit zo veel klachten over politiegeweld

Nooit zo veel klachten over politiegeweld

Het Comité P, dat toezicht houdt op de politiediensten in ons land, heeft het voorbije jaar een recordaantal klachten gekregen over agressie, slagen of verwondingen door politiemensen. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Comité P, dat de krant De Tijd kon inkijken. Het aantal klachtendossiers over politiegeweld is zo gestegen van 468 in 2010 naar 576 in 2012. Dat is meer dan een vijfde van alle klachten die de toezichthouder in 2012 ontving (2.680).
Uit het jaarverslag blijkt dat het totale aantal klachten vrijwel even hoog is gebleven als tijdens het recordjaar 2011, toen het om 2.686 klachten ging. De opmars van het aantal meldingen over politiegeweld valt wel op.

De klachten over agressie overschaduwen alle andere klachten die het Comité P ontving. Zo gingen 317 klachten over "onjuiste vaststellingen", 287 over het niet akteren van feiten, 233 over "een ongelijke behandeling" en 208 over klantonvriendelijkheid door de politie. Over de lokale korpsen Brussel/Elsene (226), Antwerpen (157) en Gent (88) liepen de meeste klachten binnen.

27 procent schuldig
De toezichthouder van de politiediensten analyseerde ook de vonnissen en arresten tussen 2009 en 2012 over politiegeweld. Van de lokale of federale politie zijn zo 168 leden vervolgd voor de strafrechter, van wie uiteindelijk 27 procent is schuldig verklaard. Eén agent kreeg een volledige effectieve celstraf.

De toezichthouder ergert zich vooral aan het feit dat de interne maatregelen tegen politiemensen voor het Comité P geheim blijven. "Het Comité P heeft haast geen tuchtrechtelijke informatie gekregen over de dossiers waarin leden van de geďntegreerde politie vervolgd worden voor politiegeweld. We krijgen zelfs geen informatie terwijl de feiten strafrechtelijk bewezen zijn verklaard", klinkt het.

Bron:
Belga. (2013, 11 29). Nooit zo veel klachten over politiegeweld. De Morgen .

Eigen mening:
Ik vind dat deze cijfers vrij hoog liggen. Mensen die bij de politie werken moeten hun agressiviteit en hun eigen denken proberen niet te mengen met andere dingen. Maar ik denk dat het niet altijd gemakkelijk is voor die mensen. Ik keur dit natuurlijk niet goed, maar deze mensen staan vaak onder enorme stress, druk van de maatschappij en van hun bazen. Het is dan ook niet altijd gemakkelijk om bij een arrestatie je koelte te bewaren. Zeker als het iemand is die je ook nog ligt uit te dagen. Dan kan één druppel soms genoeg zijn om de emmer te laten overlopen.
Om iets aan het hoge cijfer te doen kan ik niet direct zeggen wat. Het kan helpen hen beheersingscursussen te laten volgen of gesprekken met een psycholoog kunnen ook goed helpen denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.