actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2010, 14:03
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Een op vier leerlingen heeft gescheiden ouders

Een op de vier leerlingen in de derde graad van het secundair onderwijs heeft gescheiden ouders. Bij kleuters is dat een op de tien. Voor scholen en leraren is omgaan met verschillende gezinsvormen en veranderende gezinssituaties van leerlingen niet evident.

Daarom verspreidt het magazine Klasse deze maand een stappenplan voor een gezinsbeleid op school onder 200.000 leraren.

Vijf tot zeven procent van de gezinnen is immers nieuw samengesteld en 9,5 tot tien procent van de kinderen leeft in een gezin met een stiefouder. Bovendien is elf procent van de vrouwen tussen 40 en 44 jaar alleenstaande moeder. Bij de mannen in die leeftijdscategorie is slechts twee procent alleenstaand.

'Respect en begrip zijn in het stappenplan de sleutelwoorden', zegt professor schoolpschychologie Hilde Colpin (K.U.Leuven). 'Dat uit zich al in kleine dingen, bijvoorbeeld het aantal nieuwjaarsbrieven laten kiezen of didactisch materiaal gebruiken waarin verschillende gezinsvormen aan bod komen. Voor de school biedt een gezinsbeleid een kader om op terug te vallen bij problemen of misverstanden.' Een gezinsbeleid moet bijvoorbeeld een antwoord geven op situaties met ouders die geen bezoekrecht hebben, maar hun kind komen ophalen.

Om te testen hoe gezinsvriendelijk hun school is, verspreidt Klasse een gratis stappenplan en brochure rond 'Gezinsvormen' onder 200.000 leraren. Via YouTube, www.tvklasse.be en andere online kanalen verspreidt TV.Klasse bovendien een filmpje over omgaan met verschillende gezinsvormen.

bron: destandaard.be

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende gezinssamenstellingen mogelijk.
Wanneer dit allemaal vlot verloopt en er een goede communicatie is tussen de ouders, is dit geen probleem.
Maar wanneer dit niet het geval is, is het toch belangrijk dat de school hiervan op de hoogte is.
Zodat beide ouders iop de hoogte kunnen gebracht worden over hoe het kind het doet op school, de uitstapjes, de rapporten,...
De situaties waarin dit niet goed loopt zijn waarschijnlijk ook net de situaties waarin het kind zich niet goed voelt. Dat maakt zulke maatregelen nog belangrijker.
Doordat beide ouders op de hoogte zijn van bijvoorbeeld een toneelstuk hebben ze beide de kans om hier aanwezig te zijn.
Ik vind dat de leerkrachten aandacht moeten hebben voor deze nieuwe gezinssamenstellingen maar dat de school daar ook duidelijke richtlijnen voor moet uitwerken zodat ouders niet ieder jaar opnieuw de situatie moeten uitleggen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2010, 10:08
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Toch wel opmerkelijke cijfers vind ik zo. Dat er meer en meer kinderen zijn van gescheiden ouders, dat viel me wel op, maar dat effectief 1 op 4 gescheiden is vind ik heel veel.
Heel wat mensen zien dit als "een normale zaak" omdat er heel wat ouders uit elkaar gaan, maar ik denk dat we niet uit het oog mogen verliezen dat dat voor de kinderen toch wel een enorme impact heeft.
Heel wat jongeren hebben het hier moeilijk mee, op welke leeftijd ze dan ook zijn.
Zoals Sanne ben ik ook van mening dat de leerkrachten hiervan op de hoogte moeten zijn en hier dan ook rekening mee kunnen houden in hun lessen. Op die manier gaan de leerlingen zich ook begrepen voelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th May 2010, 17:15
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Het is erg dat kinderen altijd het slachtoffer zijn van gescheiden ouders. Maar dat is nu eenmaal de realiteit en ik vind het goed dat leerkrachten nu extra informatie kunnen krijgen over hoe ze hier precies mee moeten omgaan. Het zal in sommige gevallen wel een organisatorisch probleem kunnen voorkomen. Leerkrachten in opleiding zouden zeker ook informatie moeten krijgen over dit probleem. Beginnende leerkrachten zullen in het begin zeker heel veel werk hebben, een goede voorbereiding zal geen overbodige luxe zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.