actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2016, 09:41
Renée.V*rreydt Renée.V*rreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Zandhoven
Posts: 40
Weyts over verbod op onverdoofd slachten: "Gedaan met dialoog, tijd voor actie"

Weyts over verbod op onverdoofd slachten: "Gedaan met dialoog, tijd voor actie"

In 'De Ochtend' heeft Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) herhaald dat er een verbod op onverdoofd slachten moet komen. "Organisaties binnen de moslimgemeenschap staan toch niet open voor eender welk compromis."

Minister Weyts zei dat in een reactie op de Brusselse plannen om vier mobiele slachtvloeren in te zetten bij het volgende Offerfeest (september) als alternatief voor de tijdelijke slachtvloeren. In Vlaanderen is er al een verbod op onverdoofd slachten op die tijdelijke slachtvloeren, een verbod dat juridisch wordt aangevochten door moslimorganisaties.

N-VA-minister Weyts laat verstaan dat hij niet meer gelooft in de weg van de dialoog. "De dag dat er overleg gepland was, is er een nieuwe juridische actie tegen mij gestart. Dan stopt de dialoog natuurlijk. Ik heb al tal van alternatieven op tafel gelegd. Maar die wil men niet. Ik denk dat als je wil vooruitgaan, je naar een decretaal verankerde regeling moet gaan", aldus Weyts in De Ochtend. Wat hem betreft, wordt er in het volgende Vlaamse regeerakkoord een totaalverbod op onverdoofd slachten ingeschreven. "Als dat er niet in staat, zal het zonder ons zijn", dixit Weyts.

Voorts wijst de minister erop dat heel wat Europese landen het ritueel slachten reeds verbieden. Dat is onder meer het geval in Denemarken, Zweden, Noorwegen, IJsland en Zwitserland.

Mobiele slachthuizen

De Brusselse regering zal bij het volgende Offerfeest (13 september) vier mobiele slachthuizen inzetten. Die mobiele slachthuizen voldoen, in tegenstelling tot de tijdelijke slachtvloeren, wél aan de Europese regelgeving. Dat zeggen Brussels minister-president Rudi Vervoort en staatssecretaris bevoegd voor Dierenwelzijn Bianca Debaets. Voor dierenrechtenorganisatie Gaia gaan de Brusselse plannen niet ver genoeg.

Volgens de Europese regels is onverdoofd slachten op tijdelijke slachtvloeren onwettig. In ons land was Brussel nog het enige gewest zonder expliciet verbod. De Brusselse regering komt nu met een alternatief dat is uitgewerkt in samenwerking met de moslimgemeenschap: vier mobiele slachtvloeren die bij het Offerfeest in september zullen ingezet worden in Schaarbeek, Anderlecht, Molenbeek en de stad Brussel. Elk slachthuis heeft een capaciteit van 800 schapen per dag.

Volgens staatssecretaris Debaets zijn de mobiele slachtvloeren "conform de Europese wetgeving" en zijn ze bijvoorbeeld op het vlak van hygiëne vergelijkbaar met erkende slachtvloeren.

Toch gaat het Brusselse voorstel voor dierenrechtenorganisatie Gaia niet ver genoeg. Zo blijft het gaan om onverdoofde slachtingen met bijhorend dierenleed. Ook CD&V-politica Debaets is naar eigen zeggen voorstander van verdoofd slachten en wil graag "in dialoog met de gemeenschappen komen tot een definitieve oplossing", zo zei ze daarover in De Ochtend op Radio 1. "Maar vergeet niet dat we van ver komen. We komen van een situatie waarbij dieren werden geslacht op een achterkoer of in een badkuip", aldus Debaets.

Debaets ziet de mobiele slachtvloeren daarom enkel als een "tussenstap". "Persoonlijk denk ik dat de alternatieven voor het slachten van een dier op het Offerfeest meer in de verf gezet mogen worden. Deze alternatieven zijn erkend door de moslimgemeenschap en hebben dezelfde waarde als het offeren van een dier", zegt ze. Vooral giften kunnen een alternatief vormen voor de slachting.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/w...actie-b10d6a71/

Eigen mening: Er is elk jaar weer discussie rond dit onderwerp. Ze komen maar moeilijk tot een oplossing omdat beide partijen niet willen toegeven. Ik vind dat minister Weyts echt zijn best doet om beide partijen (hiermee bedoel ik de moslimgemeenschap en organisaties zoals GAIA) tevreden te stellen. Dit is natuurlijk onmogelijk als de moslimgemeenschap niet wil luisteren naar zijn voorstellen. Persoonlijk ben ik ook voor een verbod op onverdoofd slachten. Het is al erg genoeg dat deze dieren gekweekt worden voor slacht, ik vind niet dat ze dan ook nog zouden moeten leiden als ze sterven.

Laatst aangepast door Renée.V*rreydt : 10th May 2016 om 09:46.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.