actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2011, 20:51
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Hoe hoger het inkomen, hoe groter het alcoholverbruik

  • Datum: 11 maart 2011


Hoe hoger de opleiding en het inkomen, hoe meer mensen alcoholische drank consumeren. Dat blijkt uit een onderzoek van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO). Een andere opvallende vaststelling is dat we tegenwoordig tijdens de eindejaarsfeesten meer drinken dan de voorbije twee jaar.

"Tijdens de eindejaarsfeesten drinken niet alleen meer mensen alcohol, zij die drinken doen dat ook in grotere hoeveelheden dan op een gewone dag", aldus het OIVO. Bovendien is er de afgelopen jaren een stijging te merken in de geconsumeerde hoeveelheid alcohol tijdens de feesten. Dit is vooral merkbaar voor wijn.

Volgens OIVO heeft zestien procent van de ondervraagde consumenten de afgelopen zes maanden minstens eenmaal zes glazen alcohol of meer gedronken tijdens eenzelfde gelegenheid. Deze excessen komen vooral voor bij jongeren van 18 tot 29 jaar oud en personen die deel uitmaken van hogere sociale groepen.

Een minderheid van de respondenten (6 procent) bekent dat ze in de afgelopen zes maanden een black-out hebben gehad nadat ze te diep in het glas hadden gekeken.

Het OIVO vraagt dat de reclame voor alcohol beter gereglementeerd wordt en onderstreept "het spanningsveld tussen wat er gebeurt in de commerciële praktijk en de opzet van preventieve campagnes door overheden of educatieve organisaties".

"Niet alleen bestaat er een sterke incompatibiliteit tussen beide verspreide boodschappen, bovendien wordt de impact van bewustmakingscampagnes sterk beperkt door het feit dat ze over een veel kleiner budget beschikken dan de marketing van alcoholische drank", luidt het.

Mijn mening:
Hoog alcoholverbruik wordt vaak gelinkt aan jongeren zonder baan die door verveling naar de drank grijpen. Dit onderzoek bewijst het tegendeel. ‘Hoe hoger het inkomen, hoe groter het alcoholgebruik’ is de titel die dit artikel goed samenvat. Als we erover nadenken, is het niet eens zo raar. Jobs waar een hoog inkomen aan gekoppeld is, brengen vaak veel stress met zich mee. Die stress en werkdruk vergeet men snel door een hoge hoeveelheid alcohol. Het zorgt voor de hardwerkende mensen voor de nodige ontspanning. De hoge drankhoeveelheden komen ook bij jongeren voor tussen de 18 en 29 jaar oud. Die groep zal voor een groot deel uit studenten bestaan. Volgens mij kan hier ook de hoge stressfactor aan gelinkt worden. Natuurlijk zullen er ook altijd mensen zijn die drinken zonder gegronde reden. Drinken tijdens speciale gelegenheden zoals verjaardag, oudjaar enz. kan men volgens mij niet vermijden. Op die momenten moet het ook kunnen, zolang men nog weet wat men doet en zelf niet achter het stuur kruipt. Maar het constant consumeren van hoge hoeveelheden alcohol zou niet mogen, daar moet iets aan gebeuren. Daarom vind ik wat OIVO voorstelt in verband met de reclame voor alcohol een goed idee. Vooral het idee om de campagnes tegen alcohol meer budget voor reclame te geven zodat er minder reclame gemaakt kan worden door bedrijven die alcoholische dranken produceren, kan volgens mij een oplossing zijn. Er wordt te veel reclame gemaakt voor drank wat mensen natuurlijk meer aanzet tot drinken. Deze maatregel mag men van mij dus gerust doorvoeren. Alleen zou alleen dit jammer genoeg niet genoeg zijn. Men zal met stevigere maatregelen uit de bus moeten komen om dit probleem te verhelpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.