actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2011, 11:16
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Stormloop op ouderschapsverlof

Het aantal Belgen dat met ouderschapsverlof gaat is tussen 2000 en 2010 gestegen van 8.071 Belgen tot 51.944, een toename van 543 procent.
Dat blijkt uit cijfers die de zelfstandigenorganisatie NSZ opvroeg bij de RVA, zo melden verschillende kranten vrijdag.

Er zijn ook steeds meer mannen die thuisblijven voor de kinderen. Hun aantal steeg in tien jaar tijd met 3115 procent, van 432 naar 13.891. Volgens het NSZ zijn zeven op de tien van de werknemers die ouderschapsverlof hebben genomen Vlamingen, 23,7 procent is Waal, en 6,3 procent Brusselaar.

Nog volgens de organisatie kiezen steeds meer Belgen voor de formule van viervijfde werken, wat 'een ondraaglijke druk uitoefent op de kmo's'.

In België hebben moeders en vaders het recht om drie maanden voltijds ouderschapsverlof op te nemen per kind. Ze kunnen dit ook halftijds of via een formule van viervijfde doen.

'Limiet bereikt'

Voor NSZ-voorzitster Christine Mattheeuws zijn 'thematische verloven heel belastend voor kleine bedrijven', zo staat in Gazet van Antwerpen. 'Bovendien zien we dat almaar meer werknemers hun ouderschapsverlof opnemen door op een viervijfdearbeidsregime over te stappen. Dat betekent voor kmo's dat collega's en bedrijfsleiders zelf een tandje hoger schakelen, omdat niemand vervangers vindt die voor één vijfde willen inspringen.'

Unizo pleit voor een grondige evaluatie van alle themaverloven en vindt dat de limiet ervan is bereikt. 'Er is nood aan een constructief debat met zin voor realiteit,' stelt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. 'Zo niet, zal de concurrentiepositie van onze ondernemingen nog verder ondermijnd worden.'

Voor de ondernemersorganisatie kan de combinatie werk en privé aantrekkelijker gemaakt worden via bijvoorbeeld betere kinderopvangstructuren, het bevorderen van telewerk of deeltijds werken aantrekkelijker maken.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110311_005

eigen mening: Ik kan mij goed inbeelden dat er steeds meer mensen kiezen voor ouderschapsverlof door de toenemende druk zowel op het werk als in het privéleven. Tegenwoordig moeten ouders hun agenda afstemmen op de kinderen want ze schrijven hun kinderen in in verschillende sportclubs, een jeugdbeweging, enz. Nadat ze thuis komen van hun werk moeten ze van hier naar daar hollen om alle kinderen op tijd op hun activiteiten te krijgen. Ik vind het goed dat men kinderen laat deelnemen aan verschillende activiteiten/sporten maar er mag niet overdreven worden. Ik ken verschillende mensen die 4/5 werken en de vrije dag gebruiken voor 'me-time'. Ik kan de werkgevers er wel in volgen dat het moeilijk is om iemand te vinden voor 1 dag/week. Ik denk dat mensen dit systeem kiezen omdat ze het dan financieel minder voelen dan wanneer men zou kiezen om een langere periode aan één stuk thuis te blijven.

Laatst aangepast door p4u12767 : 11th March 2011 om 11:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.