actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2014, 20:39
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Waarom we schattige baby's willen opeten

Waarom we schattige baby's willen 'opeten'

Wanneer een vrouw een baby in de armen krijgt, is de kans groot dat ze onmiddellijk uitroept 'ik zou je wel kunnen opeten.' Maar waarom hebben we de neiging om schattige kinderen te willen bijten of plat te knijpen? Wetenschappers van de universiteit van Yale vonden daar een verklaring voor.
'We beheersen onze emoties op verschillende manieren. Doordat ons gedrag net het tegenovergestelde is van datgene wat we voelen, kunnen we onze emoties controleren', verklaart onderzoekster Oriana Aragon aan BuzzFeed. Personen die negatief reageren op een overvloed aan positieve emoties, zijn dus in balans want het menselijk lichaam houdt niet van extremen. Zo huilen mensen van geluk en barsten nerveuze personen net in lachen uit.
Hongergevoel
De vreemde dwang om een baby te willen platknijpen net omdat je hem zo schattig vindt, is dus een manier van de hersenen om de grote dosis 'schattigheid' te kanaliseren. 'Vergelijk het met het plezierige gevoel dat het brein uitstuurt, wanneer een hongerige maag gevuld wordt. Dat gevoel ervaren (vooral) moeders ook als ze een baby zien', zegt onderzoeker Johannes Frasnelli aan scientas.nl.
Uit het Amerikaanse onderzoek blijkt dat vooral baby's met ronde gezichten en grote ogen bij volwassenen een gevoel van kwetsbaarheid oproepen. Ook werd duidelijk dat het vrijgekomen hormoon dopamine - dat dit proces in gang zet - groter is bij moeders dan bij niet-moeders.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/wetensch...mal-517111.html
Datum: 09/12/2014 om 12u16


Mening

Toen ik de titel las, was is meteen geïnteresseerd. Zelf heb ik ook vaak dit gevoel wanneer ik een baby’tje, peutertje of een klein schattig diertje zie. Het gevoel van het willen opeten of het enorm hard te willen knuffelen komt mij bekend voor. Ik vroeg mij in het verleden al vaak af waarom ik dit voelde bij schattige kinderen of dieren. Dit artikel bewijst dat het een zeer normaal, natuurlijk en gezond gevoel is. Mensen, vooral vrouwen en in het bijzonder zwangere vrouwen, hebben een zwak voor schattige verschijningen. Bij het zien van zo’n verschijning komt het hormoon dopamine vrij waardoor we ons euforisch gelukkig voelen. In het artikel staat beschreven dat het vooral gaat om baby’s met een rond gezicht en/of grote ogen. Als ik goed nadenk over mijn eigen gevoelens klopt dit wel. Ik ben blij dat ik dit artikel gelezen heb, nu weet ik waarom ik mij zo voel als ik een schattig kindje of diertje zie. Daarom is dit artikel voor mij ook nieuws. Ik ben er zeker van dat andere studenten zich hier ook in zullen herkennen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.