actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th December 2013, 15:07
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Amazon ontslaat vlak voor Kerstmis 600 werknemers

Amazon ontslaat vlak voor Kerstmis 600 werknemers

woensdag 25 december 2013

Net voor Kerstmis heeft Amazon in Duitsland 600 werknemers ontslagen. Ze moesten het gebouw allemaal meteen verlaten. De vakbonden reageren kwaad. ‘Ze proberen de cultuur van het Wilde Westen ook in Duitsland te handhaven.’

De ontslagen vallen in het distributiecentrum in Brieselang van Amazon, de Amerikaanse webwinkel. 600 jobs verdwijnen er, uitgerekend twee dagen voor Kerstmis. De ontslagen mensen werd verzocht het gebouw meteen te verlaten.

De vakbonden zijn kwaad. ‘Dit is weer het ware gelaat van Amazon’, zegt Stefanie Nutzenberger. ‘Eerst laat het Amerikaanse bedrijf de werknemers onder hoge werkdruk alle bestellingen voor de kerstperiode in orde brengen, waarna ze twee dagen voor Kerstmis te horen krijgen dat ze hun job kwijt zijn. Ze proberen de cultuur van het Wilde Westen ook in Duitsland te handhaven.’

De voorbije weken werd al meermaals gestaakt bij Amazon in Duitsland, waar de werknemers onder andere een hoger loon eisen.

Bron: www.standaard.be

Mening: Je kan aan dit artikel merken dat de economische crisis nog steeds niet voorbij is in Europa. Duitsland wordt in de economie ook wel de motor van Europa genoemd, maar ze hadden wel een zwakke binnenlandse vraag de afgelopen maanden. Ik vind het verder ook raar dat het bedrijf eind oktober nog heeft aangekondigd om 10 000 jobs te willen creëren in Tsjechië. Ze willen deze uitbreiding uitvoeren, naast de bouw van drie nieuwe distributiecentra in Polen, om tegemoet te komen aan de stijgende Europese vraag. (Dit stond te lezen in een artikel dat op 22 oktober is verschenen in De Morgen.) Het verwondert mij dan ook waarom er ontslagen vallen in Duitsland, want tenslotte staan zij ook in voor de distributie in Europa. In het artikel in De Morgen werd er vooral verwezen naar de slechte werkomstandigheden die werden aangekaart door de Duitse vakbonden. Met deze reden vind ik het artikel dus zeker maatschappelijk relevant, want een bedrijf ontslaat eigenlijk werknemers omdat ze de werkomstandigheden willen bespreken. Je kan dus concluderen dat je als werknemer bij Amazon Duitsland gewoon een nummer bent en dat je het recht niet hebt om problemen aan te kaarten. Dergelijke houding doet me dan ook denken in de tijd van Daens waar vakbonden verboden waren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st December 2013, 16:06
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
De Duitse economie is de economie die Europa nog recht houdt, dus dit soort nieuws is zeer spijtig te vernemen.
De de timing was inderdaad zeer ongelukkig en de redenen die Amazon opgeven vind ik raar, anderzijds begrijpend : Goedkopere arbeidskracht maakt dat dit bedrijf meer rendabel blijft.
Natuurlijk is dit zeer spijtig voor de Duitsers, anderzijds zien we dit soort situaties overal !
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st December 2013, 17:04
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
'De economische crisis is nog steeds niet voorbij' zeg je? Ik denk dat we het daar wel allemaal over eens zijn. Deze situatie is daar een goed voorbeeld van en we dienen het dan ook zeer ernstig te nemen. Wederom bevind de gewone man zich in de hoek waar de klappen vallen. De timing is ook op zijn minst 'ongelukkig' te noemen, maar dit is natuurlijk niet de kern van de zaak. De betreffende journalist wil natuurlijk inspelen op de emoties van de lezer, maar een aandachtig lezer weet hiermee wel raad.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.