actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2011, 17:03
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Belg betaalt te veel voor elektriciteit

De Belgische consument betaalt in vergelijking met de rest van Europa veel voor zijn elektriciteit. Dat blijkt nog eens uit een nieuwe Europese vergelijking.
Uit het recente kwartaalrapport (11 november) over de Europese elektriciteitsmarkten van het directoraat-generaal voor energie van de Europese Commissie, blijkt dat België het duurste land is van de EU voor een kleine elektriciteitsklant, als de belastingen niet worden meegerekend.
Het gaat om klanten met een verbruik tussen 1.000 en 2.500 kWh, of gezinnen bestaande uit 1 à 2 personen. Er wordt enkel rekening gehouden met de energieprijs en de distributie- en transportkost. Wordt wel rekening gehouden met belastingen, dalen we een aantal plaatsen, maar blijft België bij de duurste landen.

Er wordt ook gekeken naar de evolutie van de elektriciteitsprijs. Daaruit blijkt dat in de eerste zes maanden van 2011 de stroomprijs voor gezinnen met iets meer dan 8 pct is gestegen tegenover het voorgaande semester. Ons land is daarmee de vierde sterkste stijger binnen de EU.

Enkel Finland (12,4 pct), Noorwegen (11,9 pct) en Letland (11,5 pct) kennen een sterkere stijging. Het gaat om gezinnen met een verbruik tussen 2.500 en 5.000 kWh. België scoort daarmee slechter dan het Europese gemiddelde van 3,5 pct stijging.

Reden van de sterke stijging in België is de maandelijkse indexering van de energiecomponent op onze stroomfactuur. Dat gebeurt op basis van een formule, waarbij wordt gekeken naar de prijzen van gas, steenkool en olie. De stijgende olieprijzen hebben zo hun gevolgen op de stroomfactuur. De federale regulator Creg heeft in het verleden al zware kritiek geuit op die indexering.

Gevraagd naar een reactie luidt het bij de Creg dat ook zij constateren dat België "niet in het goede deel van de klas" zit als de elektriciteitsprijzen worden vergeleken.

Bron: www.destandaard.be

Mening: Dit verbaasd me niet, om mij te richten op de titel van het artikel ben ik blij dat er staat dat we te veel betalen i.p.v. dat we gewoon veel betalen. Daarmee zegt het eigenlijk dat er een verandering moet komen.

Het feit dat de overheid ook nog zijn deel wil hebben, door nog eens taksen te vragen op de elektriciteitsfactuur, maakt dat het allemaal heel duur wordt.
Een voorbeeld hiervan is electrabel, in handen van het franse SUEZ, die heel machtig op de markt zijn (Monopolie). In tijden van economische crisis, zouden deze soorten bedrijven extra belast moeten worden door de besparingen. Het gevaar is dat deze dit dan gaan doorfactureren naar de consument. Dus dat we nog meer zullen moeten betalen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2011, 19:31
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik weet niet hoe het komt maar België blijkt op veel gebieden duurder dan het buitenland. Elektriciteit, telecom, voedingswaren, het is allemaal duurder in België, langs de andere kant moeten we er dan ook niet vergeten bij te zeggen dat de Belgische lonen sterker stijgen en dat gezondheidszorg hier praktisch niets kost in vergelijking met het buitenland.
Dus ik denk dat elk land zijn voor- en nadelen zal hebben. Onlangs was ik op reis in het buitenland en door omstandigheden zat ik 's avonds met een Duitser, een Brit, een Turk en een Poolse te praten. Ik hoorde van al die nationaliteiten dat het leven in hun land ook duurder was geworden. Ik denk dus dat dit gewoon iets algemeen is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th November 2011, 00:37
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
reactie

Ik vind het ieder geval een schande dat alles word doorgerekend word naar de consument
bvb. Vanaf 1 april 2011 stijgt de elektriciteitsrekening van een gemiddeld gezin met 6 euro per maand. Op jaarbasis komt dat dus neer op een verhoging van 72 euro. De stijging is een gevolg van het grote succes van zonnepanelen, waar Eandis groenestroomcertificaten moet van opkopen, en het succes van energiepremies.
De kosten van die premies en subsidies zijn sterker gestegen dan Eandis had begroot. Het gaat om een extra kost van 543 miljoen euro voor 2011 en 2012. Daarom vroeg de distributienetbeheerder een tussentijdse herziening van de tarieven. De Creg heeft dit goedgekeurd. De wet bepaalt immers dat de regulator de aanvraag van Eandis moet onderzoeken en een beslissing moet nemen.
bron ( de morgen)

Niet moeilijk dat dan de energie meer kost en ook omdat er gewoon niet genoeg concurentie is met energiebedrijven in België en dus eigenlijk een monopolie van electrabel is. Dit drijft de kost gewoon mee omhoog. In mijn ogen zal dit ook nog niet snel beteren. Straks heeft iedereen een automaat thuis staan waarbij men moet betalen met energie kaarten en als de kaart op is is het gedaan met de elektriciteit wat nu al het geval is bij sommige gezinnen, dit kan toch niet de bedoeling zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.