actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2010, 10:40
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
‘Laat jobstudenten vrij werken in zomer en weekend'

‘Laat jobstudenten vrij werken in zomer en weekend'
donderdag 08 april 2010

BRUSSEL - Vergeet de 50-dagenregeling die minister van Werk Milquet wil invoeren voor jobstudenten.

Met hun boodschap tonen de jobdiensten van de Vlaamse hogescholen en universiteiten dat ze niet gelukkig zijn met de nieuwe regels die federaal minister Joëlle Milquet (CDH) in petto heeft voor studentenarbeid. Ze zoeken steun bij vakbonden en werkgevers voor hun poging om de plannen van Milquet bij te sturen. Bonden en werkgevers zijn eind vorige maand in de Nationale Arbeidsraad onderhandelingen begonnen over het voorstel van Milquet.

De jobdiensten van de Vlaamse onderwijsinstellingen erkennen dat het verstandig is om de bestaande regeling te wijzigen. Nu moeten jobstudenten (en hun werkgevers) rekening houden met een toegelaten maximum van 23 werkdagen buiten de zomermaanden en 23 dagen tijdens de (drie) zomermaanden. Veel te complex, daar is iedereen het over eens.

Minister Milquet wil naar een toegelaten maximum gaan van 50 werkdagen, gespreid over het jaar. Studenten die meer dagen willen bijverdienen, kunnen dat, maar vallen dan niet langer onder het speciale (verlaagde) tarief van sociale bijdragen.

De hogescholen en universiteiten vrezen dat die nieuwe regels tot onderlinge concurrentie gaan leiden tussen de kandidaat-jobstudenten. ‘Als een student in de eerste twee kwartalen 50 dagen gewerkt heeft, bijvoorbeeld op zaterdag en zondag bij de bakker, zal er in de zomervakantie geen enkele werkgever bereid gevonden worden om hem nog een baan te geven tegen het normale (duurdere) RSZ-tarief. Dat is bijzonder nadelig, vooral voor de groep van studenten die de inkomsten uit studentenarbeid het meest nodig heeft', legt Filip Michielsen namens de werkgroep van jobdiensten uit.

‘Door met een contingent van 50 dagen te werken, is het voorstel van Milquet ook nadelig voor studenten die slechts enkele uurtjes per dag werken en zo sneller hun 50 dagen opgebruikt zien.'

De jobdiensten hebben een alternatief voorstel klaar. Ze willen jobstudenten enkel laten werken tijdens de weekends (in het jaar) en in de zomervakantie (enkel de maanden juli en augustus, niet in september). Daarbij wordt geen maximaal aantal dagen opgelegd. Wie in de week wil werken, doet dat tegen het normale tarief van sociale bijdragen.

‘Dit voorstel is veel simpeler organiseerbaar – zonder ingewikkelde administratie voor de werkgever – en behandelt alle studenten op gelijke basis', zeggen de jobdiensten. Ze zijn ervan overtuigd dat ‘het gros van de studenten in de feiten in de buurt zal blijven van de 50werkdagen uit het voorstel van Milquet'.

bron: www.destandaard.be
--------------------------------------------------------------------------
mijn mening:

Dit voorstel van de jobdiensten lijkt mij veel beter dan het voorstel van Milquet. Voor veel jobstudenten die in het weekend werken bestaat dit maar uit een halve dag of zelfs minder. Zo bereiken deze studenten snel hun limiet van hun aantal maximum werkdagen. De uren die jobstudenten doen hangt natuurlijk af van hun werk en werkgever!
Als men het voorstel van de jobdiensten zou bekijken en akkoord mee gaan, zou dit voor iedereen beter zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2010, 19:54
Sanne Wauters Sanne Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 109
Ik vind dit een aangenaam artikel. Ik werk zelf al 2 jaar als jobstudent. En morgen is het mijn laatste dag van het jaar. Mijn contract verloopt omdat ik maar 6 maand aan 1 stuk mag werken. Ik werk maar 2x per maand omdat ik slechts om de veertien dagen ga werken. Deze regeling is van tel omdat ik anders te veel dagen zou doen en uiteraard ook teveel zou verdienen.
Ik probeer om zoveel mogelijk te werken omdat ik het geld goed kan gebruiken.
De regeling die in het artikel wordt voorgesteld, krijgt mijn stem. Ik heb me al vaak geërgerd aan de regeling omtrent jobstudenten. Een van deze ergernissen gaat over de ongelijkheid tussen studenten. Mijn ouders zijn nog samen, ik mag dus een bepaald aantal dagen werken en een maximum bedrag verdienen. Maar als je ouders uit elkaar zijn of één van je ouders is overleden, dan mag je meer verdienen en meer gaan werken. Ik vind dit voor mezelf erg nadelig. Ik wil zelf graag geld verdienen om mijn uitgangsleven en mijn benzine te kunnen betalen. En dat is niet zo simpel. Ik kan natuurlijk minder uitgaan en niet met de auto rondrijden, dan hoef ik dit allemaal niet te doen en kan ik mijn geld sparen. Maar ik vind dat ze kinderen van ouders die nog wel samen zijn niet mogen straffen.
Studenten die willen werken zullen met deze regeling de kans krijgen om te werken. Studenten zullen nooit twee dagen van het weekend opofferen om gedurende 10 uur te werken. Wanneer zouden ze dan tijd hebben om te studeren? En studenten die maar halve dagen werken, worden door deze regeling eerlijker behandeld.

Anderzijds kan deze afspraak ook nadelig zijn.
In de vakanties gaan werknemers met vakantie. Jobstudenten worden dan aangenomen om het tekort op te vangen. Ook in het weekend worden jobstudenten gebruikt om de werknemers een extra dagje vrij te kunnen geven. Maar als jobstudenten nu meer mogen werken, kunnen de uren van de werknemers in het gedrang komen. Daar moet ook rekening mee gehouden worden, en dan kan het voorstel ingewikkelder worden dan men zou willen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th April 2010, 16:28
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Ik vind dit nieuwe voorstel niet zo'n goed idee. Als je maar halve dagen werkt, mag je in één keer maar de helft werken van wat je nu kan werken omdat er in dagen wordt getelt en niet meer in uren of maximum bedragen.
Dit zou voor mij dus een zeer groot nadeel zijn. dan kan ik dus maar de helft werken van wat ik nu kan doen.
Ik vind het trouwens ook niet eerlijk dat kinderen met gescheiden ouders of een overleden ouder meer mag gaan werken en dus ook meer kan verdienen. Ik zou zelf ook wel wat meer willen gaan werken en verdienen. Ik vind dat ze de regeling zoals ze nu is moeten aanpassen en voor iedereen gelijk moeten maken. Maar zoals ze het nu van plan zijn, ben ik er zeker niet mee eens. Hier moeten ze nog eens over hebben. Dit moet veranderen. Als ze dit veranderen, gaan ze er nog ens hun hoofd over moeten breken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.