actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2007, 23:25
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down Bah!

Centrum vraagt actie tegen racistische kettingsms


BRUSSEL - Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR) ontving de voorbije weken verschillende berichten over een racistische kettingsms 'Witte Kerst'.



Het CGKR vraagt aan mensen die de sms ontvangen om zelf een krachtig signaal te sturen aan de afzenders van het bericht en om de sms niet door te sturen.

Het bericht luidt letterlijk: 'Gefeliciteerd! Door deze sms te lezen heeft u een Marokkaan teruggestuurd naar Marokko. Sms dit door naar tien vrienden, zo doet u mee aan de actie ’WITTE KERST’. Hand in hand, terug naar eigen land'. In sommige berichten is het woord Marokkaan vervangen door neger.

Het CGKR zegt verschillende meldingen te hebben ontvangen van mensen die verontwaardigd reageren. De sms circuleert ook in scholen en dat baart het Centrum zorgen. 'Kinderen en jongeren vormen een heel kwetsbare groep en weten dikwijls niet goed hoe ze zich weerbaar kunnen opstellen tegen zoveel haat en racisme.'

Zij die dat willen, kunnen volgens het CGKR een tegenbericht sturen: 'Leve Witte Kerst, het zijn de gekleurde ballen in de kerstboom die de sfeer maken! ; -)'. Volgens het Centrum kan dit de afzender van de kettingsms doen inzien dat dergelijke haatboodschappen ongewenst zijn.

Wie de sms ontvangt van een onbekende kan via de website van de ombudsdienst voor telecommunicatie een formulier invullen om de afzender te identificeren: www.ombudsmantelecom.be, onder de rubriek klacht indienen. Wie dat wenst, kan het formulier ook doorsturen naar het CGKR, dat al deze gegevens verzamelt en bekijkt welke eventuele stappen mogelijk zijn.


DSOnline, 20-12-2007 (svh)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2007, 15:25
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ja die heb ik dus enkele weken geleden ontvangen! Van een 14-jarige of zo! Ik was gewoon geschokt!!!
Ik heb toen iets moraliserend terug gestuurd, want ik was echt verbaasd man! Ik kon er echt niet bij dat iemand die zomaar door kon sturen.

Wat kreeg ik terug: 'het was maar een grapje'. Amai als dat humor is!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th December 2007, 13:17
Maxime Vd Haute Maxime Vd Haute is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 54
Ik heb dit vorige week ook ontvangen en nog wel van mijn broer.
Hij zei direct dat het gewoon een grapje was maar we hebben hierover thuis een discussie gehad.
Waar gaat het met ons naartoe als mensen zo'n berichtjes beginnen te sturen??
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th December 2007, 18:54
Nick Van Bael Nick Van Bael is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 51
overdreven

Ik heb er zo ook één aangekregen , zie er de lol toch van in , het wil niet zeggen dat je een racist bent als je dit stuurt of mogen we ook geen moppen over Hollanders meer maken???
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st December 2007, 17:18
Nick Van Bael Nick Van Bael is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 51
believing bart ???

de reactie van believing bart is ronduit gezeik , doet hij dit voor de punten die hij misschien broodnodig heeft ik weet het niet , oké het is zeer grof , zelfs op het randje af , maar als je hieral geschokt voor bent ben je toch nog niet buiten je huisje geweest denk ik
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 31st December 2007, 17:39
Eliene soontjens Eliene soontjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: kasterlee
Posts: 92
opzichzelf til ik niet zo zwaar aan de tekst

stel je bent 13 en COOL , dan vind je dit toch supper.

Waar ik wel zwaarder aan til is het feit dat dit soort racisme door jongeren gebruikt wordt, dat het niet om een 1malige sms gaat maar dat het om een ketting sms gaat , dat jongeren gewoon niet meer beseffen dat de meerderheid van de kleurlingen in ons land gewone mensen zijn zoals u en ik, ze staan niet meer stil bij de teks.

het wordt hen gewoon met de paplepel ingelepeld door dit soort sms'en !!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.