actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2011, 08:54
Braekmans.Charlotte Braekmans.Charlotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 23
Buitenshuis eten maakt ons dik

Buitenshuis eten maakt ons dik

Overal ter wereld, ook in ontwikkelingslanden, eten mensen steeds vaker buitenshuis. Daar hangen echter heel wat gezondheidsrisico's aan vast, concluderen onderzoekers van het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) in Antwerpen. Wie buitenshuis eet en drinkt, heeft immers een goede kans dat hij meer calorieën en vet naar binnen krijgt, en minder vitamine C, ijzer en calcium.

Met "buitenshuis eten" wordt lang niet enkel een restaurantbezoek bedoeld. Broodjeszaken, frietkramen, school- of bedrijfsrestaurants of ergens langs de weg: door het stijgende aantal tweeverdieners is er steeds minder tijd om te koken. De verstedelijking maakt andere opties bovendien makkelijker toegankelijk. Daar is gezondheid echter geen prioriteit.

Wetenschappers van het ITG namen zowat 7.000 studies onder de loep, waarvan er slechts 29 bruikbaar waren. Daaruit bleek dat vooral jongeren vaak buitenshuis eten - in sommige landen tot de helft van hun maaltijden. Het lijkt er bovendien op dat zij die eetgewoonten zullen behouden naarmate ze ouder worden.

In de meeste studies bleek buitenshuis genuttigd voedsel vetter en zouter dan thuis. Het bevatte minder vitamine A, vitamine C, vezels en calcium. In Europa wordt het ook nog eens geassocieerd met meer snoepen. Slecht voor de lijn dus, en bovendien gaven ondervraagden aan dat het zich aan een dieet houden bemoeilijkt wordt door buitenshuis te eten.

De onderzoekers van het ITG formuleren hun bevindingen in het vakblad Obesity Reviews. Ze beoordelen er ook mogelijke oplossingen zoals vettaksen en aangepaste menu's in bedrijfs- en studentenrestaurants.

Bron: De stadaart: 24/11/2011
http://destandaard.be/artikel/detai...DMF20111123_131

Eigen Mening:
Ik zelf kook heel graag, hoewel dit niet elke dag gebeurt. 1 of 2 keer in de week halen ook wij ons eten buitenhuis. Het gemakkelijk, snel en bijna even lekker. Als je een friet gaan halen, besef weet je, dat je ongezonder eet. Maar als je nu wok gaat halen, besef je dit niet zo snel. Je bedenkt, dat dit met groentjes is en denk dus dat het gezonder is dan frietjes. Ik heb in mijn 6de jaar een studie gedaan, of afhaal eten even gezond is al gemaakt eten. Het antwoord daar op was simpel. Het is absoluut niet gezoner. In afhaal restaurant, worden zelden verse groenten gebreurd. Ook worden er meer vetten gebruikt om het voedsel smakelijker te maken. Ik verschiet er dus niet van dat men klaagt dat de bevolking zwaarder word, als je bijna elke dag naar een afhaal restaurant gaat. Ik zeg niet dat het niet mag, je moet gewoon zien dat het niet elke dag gebeurt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2011, 12:22
Indy.Van.Noten Indy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 35
Persoonlijk vind ik dit een te verwachten resultaat. Als mensen ergens iets gaan eten of afhalen mag dat allemaal niet te lang duren én moet het goedkoop zijn. Door deze twee factoren is het al bijna onmogelijk voor de uitbaters om nog gezond eten voor te schotelen.
Ook zoals gezegd komt het de dag van vandaag meer voor dat in een gezin beide de ouders gaan werken i.p.v. een van de twee, waardoor er ook minder tijd is om te koken. Ook ik kook graag, maar tegen de afwas en de -soms saaie- voorbereidingen zie ik dan wel weer op.
Bij mij thuis is het de regel dat je 1 keer per week buitenshuis eten krijgt voorgeschoteld. Natuurlijk zijn er wel eens uitzonderingen door onvoorspelbare situaties, maar meestal houden we ons eraan. En ik vind dat goed zo.

Wel geef ik eerlijk toe dat het soms moeilijk is om bij ons in school af 'de smoskes' te blijven, hoewel ik goed genoeg weet dat dat slecht voor mij is en ongezond. Maarja, dan moet je een keuze maken voor jezelf zeker?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2011, 12:35
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Andere mogelijkheden

Vele mensen kiezen toch vaak voor de makkelijke opties?
Snel even naar de Chinees gaan of het frituur bezoeken. Je moet geen eten maken, je keuken blijft proper en iemand anders zit met de afwas.
We maken het ons gemakkelijk en dat je van buitenshuis eten dik wordt daar trekt toch niemand zich iets van aan?
Al eens gehoord van een vriezer? Magische uitvinding!
Op zondag wat extraatjes maken en bewaren in die uitvinding!
Heb je op maandagavond laat gedaan met werken? Die handel in de oven en na 30 minuten kan je eten!
Als je naar de frituur moet rijden, daar vaak nog even moet wachten en dan nog moet terug rijden ben je vaak heel wat meer tijd kwijt. Daarnaast kost het je dan ook nog eens geld aan benzine.
Kinderen vinden het daarnaast ook super leuk om samen met mama of papa te koken. Natuurlijk kan je dat niet doen met peuters van 2j maar als je kinderen groter zijn is dit perfect mogelijk. Je spendeert qualitytime met je kinderen en maakt eten dat je later die week kan opeten. Denk maar aan soep, pastasauzen, ovenschotels, ...
Natuurlijk blijft vers eten altijd beter, maar op voorhand eten maken is in ieder geval al heel wat gezonder dan afhalen.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.