actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 15th January 2010, 12:10
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User

Naamsverwarring brandmerkt 8-jarige al 6 jaar als terrorist

Een achtjarig Amerikaans jongetje wordt beschouwd als een terreurverdachte wanneer hij reist. Dat komt door een naamsverwarring. De kleine Michael Hicks, uit New Jersey, heeft dezelfde naam als de echte verdachte en wordt op zowat elke luchthaven tegengehouden en gecontroleerd.
De problemen begonnen zes jaar geleden toen de familie vanuit Newark naar Florida wou vliegen. De toen tweejarige Michael Hicks bleek "op de lijst" te staan en mocht niet vliegen. Sindsdien blijft het moeilijk voor hem om zonder problemen een vlucht te nemen. Vaak moet de familie tot het laatst wachten om te boarden en kunnen ze niet bij elkaar zitten.

Nochtans zouden er volgens de Transportation Security Administration (TSA), die die lijsten doorgeeft aan de vliegtuigmaatschappijen, geen kinderen mogen in voorkomen. Op het specifieke 'Hicks-geval' wil de TSA niet reageren.

Moedeloos
Michaels mama, Najlah Hicks, wordt er moedeloos van. "Michael vindt het verschrikkelijk dat hij er telkens weer uitgepikt wordt voor controle en dat ze dan aan zijn lijf zitten. Ik begrijp wel dat het allemaal nodig is voor de veiligheid maar moet het echt acht jaar duren voor ik mijn zoon uit die lijst geschrapt krijg? Ik heb al álles ondernomen, zonder resultaat."

Hicks is niet de enige gefrustreerde reiziger. Meer dan 81.000 gelijkaardige gevallen hebben al gevraagd hun naam van de lijst te halen en 25.000 zijn nog hangende.

"Ik ben geen terrorist. Het is belachelijk en ik word er zot van", zegt Michael Hicks nog aan Sky News. Ondanks een Facebookgroep om hem te steunen - 'Get Mikey off the list' - zal hij de lastige reisconditities voorlopig moeten verdragen. (jv)

HLN 15/01/10
Met citaat antwoorden
Oud 15th January 2010, 12:13
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User

Ik heb dit bij mensenrechten geplaatst omdat ik vind dat dat recht heeft op een gewoon bestaan.

Je zou tegenwoordig van niets schrikken. Misschien kunnen 8-jarige jongetjes ook terroristen zijn. MAAR, het is al bezig van als hij 2 was, 2! Al ooit een terrorist van 2 jaar gezien? Veiligheid boven alles, maar gebruik af en toe ook je gezond verstand! Ik zou er 'horendol' van worden.
Met citaat antwoorden
Oud 27th January 2010, 12:26
Sofie Geerinckx Sofie Geerinckx is offline
Registered User

Ik schrok even van dit artikel. Hoe kunnen ze nu een kind van toen 2jaar zien als een terreurverdachte. Het is niet eerlijk ten opzichte van Michael om steeds weer gecontroleerd te worden, alleen te moeten zitten op het vliegtuig, … Ik kan goed begrijpen dat je hier zot van wordt na een tijdje.

Maar als ze dan telkens weer de foute personen eruit pikken door naamverwarring waarom doet niemand hier dan iets aan. Er zijn nog zoveel andere gefrustreerde reizigers. Waarom zetten ze niet gewoon een foto bij de beruchte naam zodat er geen verwarring kan bestaan. Of passen ze de lijst op een andere manier aan. Op deze manier moeten onschuldige reizigers niet boeten door de fouten van iemand anders.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:45.