actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2011, 13:05
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
'Léonard stelt zich op als medestander van Vangheluwe'

'Léonard stelt zich op als medestander van Vangheluwe'

Werkgroep Mensenrechten in de Kerk niet te spreken over uitspraken Léonard

maandag 25 april 2011, 12u30
De Werkgroep Mensenrechten in de Kerk (WMK) is niet te spreken over de uitspraken van aartsbisschop Léonard tijdens het afgelopen paasweekend. Léonard verklaarde dat ex-bisschop van Brugge Roger Vangheluwe al genoeg gestraft is geweest door Rome.

"Wij, de WMK, willen dat besluit, waar de straf voor Vangheluwe bepaald wordt, wel eens zien", zo luidt het maandag in een persbericht.

"Léonard stelt zich hier op als medestaander van Vangheluwe en bijgevolg van alle misbruikers in de kerk", zo luidt het verder. De aartsbisschop geeft Vangheluwe bovendien spreekverbod, zodat het probleem zo snel mogelijk wordt vergeten.

Léonard had eveneens verklaard dat de kerk tegen de zomer een antwoord klaar wil hebben op de aanbevelingen van de Commissie. Hiermee verbreekt hij zijn eerdere belofte om dat tegen Pasen te doen. De WMK eist dan ook dat de bisschoppen zo snel mogelijk hun antwoord bekendmaken.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110425_029

Eigen mening:
Ik begrijp volkomen dat de Werkgroep Mensenrechten in de Kerk hierover niet te spreken is. Ik vind het ook schandalig dat aartsbisschop Léonard de kant van Roger Vangheluwe kiest. Het feit dat hij zegt dat Vangheluwe al genoeg gestraft is, kan er bij mij echt niet in. Uiteindelijk is hij nog altijd niet echt gestraft. Ondertussen sleept dit verhaal echt al heel lang aan en telkens komen er precies meer verhalen aan het licht over hem. Als ‘een normale burger’ dit zou doen, zou hij al heel lang de gevangenis ingevlogen zijn, maar dit is blijkbaar niet nodig voor de kerkgemeenschap. Verder begrijp ik ook absoluut niet dat Léonard nu pas spreekverbod geeft aan Vangheluwe. De schokkende uitspraken die hij pas heeft gedaan kunnen niet meer overtroffen worden en zullen dus ook bijgevolg niet snel vergeten worden.

Laatst aangepast door Kristof.VanDyck : 25th April 2011 om 14:25.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2011, 14:23
Thomas Cools Thomas Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 55
Dat dit door de aartsbisschop wordt gezegd vind ik eigenlijk niet kunnen. Beseft Roger Vangheluwe wel wat hij gedaan heeft? Op basis van zijn uitspraken vorige week, denk ik echt dat hij nog steeds niet beseft heeft wat hij fout heeft gedaan. Zoals gezegd vind ook ik het schandalig dat Roger Vangheluwe er tot nu toe vanaf is gekomen met een 'verbanning' naar het buitenland. Voor de rest is hij nog niet genoeg gestraft voor zijn daden! Een normale burger zat bij deze feiten al lang in de gevangenis, terwijl Roger Vangheluwe er vrij goedkoop vanaf komt, zoals Kristof al aanhaalde. Men zou pedofielen, van welke stand dan ook, dezelfde en gepaste straf moeten geven. Niemand zou een voorkeursbehandeling mogen krijgen. En ik denk dat aartsbisschop Léonard dit spreekverbod enkel oplegde omdat hij eigenlijk al wist dat Roger
Vangheluwe geen interviews meer zou geven. Dit had hij al aan VT4 verteld tijdens zijn interview!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.