actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2009, 13:33
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Een pastoor met vriendin moet kunnen?

Citaat:
"Een pastoor met vriendin moet kunnen"

ma 30/11/2009 - 09:07

Moet pastoor Patrick De Baets zijn parochie verlaten omdat hij openlijk een vriendin heeft? De inwoners van de Oost-Vlaamse gemeente Belzele vermoeden van wel en zijn daarom met een petitie gestart. Dat meldt Het Nieuwsblad vandaag.

Na het overlijden van zijn vader liet pastoor De Baets ook de naam van zijn vriendin opnemen op de doodsbrief. Voor de inwoners van Belzele was dit niet echt opmerkelijk, omdat het een publiek geheim was dat de pastoor een vriendin had, aldus Het Nieuwsblad. Beiden wonen officieel op hetzelfde adres.

Geen slechte pastoor

Maar het bisdom dacht daar blijkbaar anders over, en kort na het verschijnen van de doodsbrief werd pastoor De Baets duidelijk gemaakt dat hij mocht vertrekken. Volgens de parochianen omdat hij dus openlijk een relatie heeft en dat pikken ze niet. “Dat hij een relatie met een vrouw heeft, maakt van hem geen slechte pastoor.”, aldus één van hen. Daarom is men in Belzele gestart met een petitie om de overplaatsing alsnog tegen te houden.

Volgens het bisdom heeft de overplaatsing niets te maken met de relatie van de pastoor. “Elke pastoor maakt een overplaatsing meermaals mee in zijn loopbaan”, aldus het bisdom. Een woordvoerder van kardinaal Danneels noemde het vermelden van de naam van de vrouw op de doodsbrief dan weer "hoogst ongebruikelijk".

Volgens de pastoor zelf ligt een conflict met de deken van Evergem aan de basis van de overplaatsing.


Bron: www.deredactie.be
(http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/1.643623)

Ook al is dit schijnbaar een klein regionaal nieuwsbericht, vind ik wel dat er een achterliggend relevant thema achter zit, namelijk het celibaat van een priester. In dit artikel gaat het over een priester die na het overlijden van zijn vader, de naam van zijn (publiek) geheime vriendin mee op de doodsbrief zette. Kort na het verschijnen van die brief, maakte het bisdom hem duidelijk dat hij mocht vertrekken, maar het had (zogezegd) wel niets te maken met die brief. Ik vind persoonlijk dat ze het celibaat voor priesters mogen afschaffen, mensen zijn toch geen slechtere pastoor als ze een vrouw/vriendin hebben? Dit is ook wat de mensen in het dorp van die pastoor zeggen, ze zijn zelfs een petitie gestart.

Ik snap ergens wel waarom het celibaat bestaat, als de priester geen vrouw en/of gezin heeft, kan hij zich volledig toeleggen op het priesterschap en is hij altijd beschikbaar om eventueel naar een andere parochie te gaan. Maar langs de andere kant mogen dominees in de anglicaanse kerk bijvoorbeeld wél trouwen, zijn zij dan slechter in het uitoefenen van hun beroep?
Ik denk dat het afschaffen van het celibaat alleen maar voordelen heeft:
Ten eerste zullen er meer mensen zich geroepen voelen om priester te worden, de perfecte oplossing voor het priestertekort!
Vervolgens denk ik ook dat pastoors zich dan ook minder snel gaan vergrijpen aan jongetjes. Aja, al die opgekropte seksuele lusten, waar ze nu geen blijf mee weten en dan maar arme kinderen misbruiken, dat wordt verleden tijd. Want ze zouden dan een vrouw hebben die thuis op hen wacht en (hopelijk) ook een gezonde seksuele relatie.

Citaat:
MELBOURNE – Een 71-jarige priester in Australië die zich aan een minderjarige jongen heeft vergrepen, heeft tegenover de politie verklaard dat dit kwam doordat hij zonder seks door het leven moet. 'Als we het celibaat zouden afschaffen, zou dit alles verdwijnen', zei John Barry Gwillim.

http://www.volkskrant.nl/archief_gr...plicht_celibaat
9 december '03


Oké, deze bepaalde priester zal dit wel vooral als smoes zeggen, maar er zit wel een grond van waarheid in me dunkt.
Ook zouden ze zich minder eenzaam voelen, ik kan mij inbeelden dat wanneer je (gedwongen) alleen bent, de aankomende feestdagen geen makkelijke periode is. Een gezin dat je kan steunen in moeilijke tijden kan dikwijls een verschil maken.

Waar wacht de kerk nog op? Meer nieuwe priesters, minder schandalen en priesters die liever naar hun 'werk' gaan! Win-win lijkt mij!

Laatst aangepast door Lien.Kennis : 30th November 2009 om 13:37.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2009, 13:42
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
het celibataat

Het gaat er eigenlijk over dat priesters de aardlijke genoegden achter zich laten en celibatair leven. Dus mogen zij geen seks hebben. Persoonlijk vind ik dit wel ouderwets, maar het is nu niet dat deze Paus zo progressief is dat hij het celibaat gaat afschaffen. Ik denk dat we daar nog jaren op moeten wachten. Misschien kan een volgende Paus daar verandering in brengen. Je zal zien, er zullen veel meer Priesters komen. Wat dan eigenlijk wel inderdaad een win-win situatie is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2009, 13:48
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Ik vind ook dat priesters een vriendin mogen hebben.
Het celibaat past gewoon niet in deze moderne maatschappij. Ik denk ook dat het de Kerk terug in een positief daglicht kan stellen als het celibaat verdwijnt.
Er zouden weer meer mensen bereidt zijn tot het beroep van priester en er zou meer vertrouwen in Priesters groeien. Want wees eerlijk, wie heeft nu niet het beeld van de pedofiele priesters in zijn achterhoofd?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th November 2009, 14:09
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Een priester met een vriendin moet kunnen

Ik ben het hier ook helemaal mee eens. Ik vind het zelfs belachelijk dat ze geen relatie mogen hebben. Doorheen de eeuwen hebben genoeg pausen in het geheim vrouwen en kinderen gehad. Nadien heeft men het celibaat of de naleving van het celibaat verstrengt, maar je gaat mij niet vertellen dat er nu geen geestelijken zijn de een vriendin hebben. (Het zijn ook maar mannen hé)
En er zouden inderdaad ook minder gevallen zijn van kindermisbruik door priesters. Spijtig genoeg is de kerk niet zo voor modernisering van zijn regels.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th November 2009, 15:03
jeroen.ooms@edu.khk. jeroen.ooms@edu.khk. is offline
Jeroen.Ooms
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas
Posts: 47
Ik vind dat het tijd word om het celibaat af te schaffen !!! Wie wil er nu nog pastoor worden? De jeugd denkt er niet aan om pastoor te worden. Maar als dat celibaat nu zou wegvallen zouden er misschien wel jongeren zijn die er in geïnteresseerd zouden zijn (ik niet!). Het blijft natuurlijk een saaie job, maar het wegnemen van het celibaat zou een geweldige opluchting zijn voor vele pastoors.
Waarom zou men het celibaat nu niet wegnemen? In deze moderne tijden moet men toch vrij kunnen beslissen of je een vriendin wil hebben of niet en ook pastoors zouden dit moeten kunnen beslissen.
Maar het zal de paus zijn die dit zal moeten goedkeuren en dat gaat nog niet direct gebeuren vrees ik, want op dat vlak is de kerk nogal conservatief.
Je ziet de populariteit van de kerk de laatste jaren sterk afnemen. Met het wegnemen van het celibaat zou men er voor kunnen zorgen dat de bevolking toch terug meer respect krijgt voor de kerk.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th November 2009, 15:13
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Een priester met een vriendin moet kunnen!

Persoonlijk vind ik dat ze het celibaat voor priesters moeten afschaffen. Als we vandaag de dag naar de kerk gaan hoor je veel mensen zeggen dat de vieringen zo saai zijn, niet jeugdig genoeg,... Men klaagt voordurend dat jongeren niet meer naar de kerk gaan, daar ligt de schuld voor een deel zeker bij de kerk. Wanneer het celibaat niet zou bestaan, zouden er veel meer jonge mannen voor het priesterschap kiezen. Deze jonge wending in de kerk zal zich volgens mij ook doortrekken tot in de misvieringen. En hoeveel priesters zouden er geen geheime relatie hebben? Het is zoals men in de psychologie zegt:"Wat niet mag doet men zeker!". De bijbel staat vol over liefde voor je medemens. Waarom zou een priester dan alleen liefde moeten geven aan de kerkgemeenschap? Een priester is ook maar een mens van vlees en bloed, met gevoelens en verlangens.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th November 2009, 15:53
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Flauwekul

Ik kan helemaal akkoord gaan met de mening van Lisa.Ceulemans.
Wat mij de reden lijkt, waarom de Kerk toch een overplaatsing wil van de priester is, omdat een priester met een vrouw volgens hen niet kan.

In een reportage die we moesten bekijken voor EMCV werd er getoond hoe de zender Fox maar van 1 waarheid wil horen en dat is hun waarheid. Fox en hun medewerkers staan voor het conservatieve (Republikeinen) en willen niks maar dan ook niks horen over de visie van het progressieve (Democraten). Ze schilderen de Democraten af als dommeriken en leggen hen steeds het zwijgen op. De Democraten hebben geen recht tot spreken, volgens de Republikeinen.

Hier kan je de Kerk bij betrekken. De Kerk is 'ultra' conservatief, zij leven nog volgens 'de jaren stillekes' omdat zij toen de baas waren. De Kerk schreef je voor wat je moest en mocht doen en wat niet. Deed je iets dat niet in de visie van de Kerk kon, dan werd je simpelweg uitgesloten uit de gemeenschap.

Anno 2009 is de Kerk niet veel veranderd. De Paus pleit nog steeds voor onthouding als enige vorm om geen kinderen te krijgen. Van DE pil wil hij niks horen, zelfs anno 2009 niet. De Kerk is nog steeds even conservatief en wil nog steeds niets anders horen als die visie die zij als de ENIGE waarheid aanschouwen.

Om terug te komen op het artikel van de priester. "Een priester met een vrouw hebben we in de geschiedenis nooit gezien en zo zal het ook blijven", zo denkt de Kerk. Het lijkt mij dat de Kerk nog liever verder op de achtergrond komt te staan in onze maatschappij dan te innoveren/moderniseren.

Ik vind niet dat zij de beslissing mogen nemen om de priester al dan niet over te plaatsen. De Kerk weet niet wat God of Jezus gedacht zou hebben over dit voorval. Misschien vonden zij wel dat een priester niet alleen hoeft te blijven, zijn hele leven lang. Maar net omdat een priester in het verleden nooit een vrouw heeft gehad, is dit een zonde. "Bemin bovenal 1 God", als de priester dit blijft doet en de hoofdfunctie van zijn priesterschap blijft vervullen. Dan zie ik niet in waar het probleem ligt over dat een priester geen relatie mag hebben. Maar zoals ik al zei, de Kerk ziet maar 1 waarheid als DE waarheid en die luidt: "Een priester is celibatair."

Laatst aangepast door Catharina.Michiels : 30th November 2009 om 15:58.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 30th November 2009, 16:04
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Volgens mij is het afschaffen van het celibaat een oplossing voor het probleem van het tekort aan priesters. Jongeren zijn de dag van vandaag niet meer geïnteresseerd om priester te worden omdat ze dan een celibatair leven moeten lijden. Ik kan mij voorstellen dat dit geen gemakkelijke beslissing is, aangezien priesters ook maar mensen zijn met menselijke gevoelens als verliefdheid.

Als er dan meer jongeren zich geroepen voelen om pastoor te worden, zal ook de misviering interessanter worden en zullen de mensen terug meer naar de kerk gaan. Een win - win situatie voor iedereen dus.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 4th December 2009, 11:55
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
Pastoor met relatie moet kunnen

Ik denk dat er nog een hele groep mensen zijn die van dezelfde mening zijn dat een pastoor met een vriendin moet kunnen.

Dit kan inderdaad het tekort aan priesters misschien oplossen omdat ze misschien (vaak) worden tegengehouden door de celibaatregel. Als deze regel wordt afgeschaft is er niet echt iets dat een persoon die dit beroep wel ziet zitten nog kan tegenhouden. En iedere persoon is natuurlijk vrij om te kiezen en te doen wat hij wil, het is niet dat de keuze opgelegd moet worden.

Ik zou ook niet weten waarom een priester met een vriendin een slechtere priester zou zijn, zolang dat hij zijn werk goed doet en hij zijn werk niet laat beïnvloeden door haar zie ik daar helemaal geen probleem in. Misschien worden priesters zelfs wel gemotiveerder omdat ze nu soms iets missen in hun leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.