actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2012, 09:39
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Slechts vier procent van de verkrachters veroordeeld wegens geldgebrek

Slechts vier procent van de verkrachters veroordeeld wegens geldgebrek


Elke week vinden in ons land 56 verkrachtingen en vijf groepsverkrachtingen plaats, maar amper vier procent van de daders wordt vervolgd en veroordeeld. Dat staat in De Morgen. Volgens de krant heeft dat lage percentage te maken met het feit dat twee op de drie uitstrijkjes van slachtoffers nooit geanalyseerd worden.

"Uit recent onderzoek van de Verenigde Naties blijkt dat amper 4 procent van alle verkrachters vervolgd en ook nog eens veroordeeld wordt", zegt psychologe en profiler Daničle Zucker, die onderzoek deed naar de materie. "Daders weten dat ze amper of geen risico lopen om vervolgd te worden."

Woord tegen woord
Volgens de cijfers van justitie wordt een op de drie daders veroordeeld. Maar dat percentage slaat op de daders die daadwerkelijk vervolgd worden, nuanceert De Morgen. En daar wringt volgens de krant ook het schoentje. Vaak kunnen verkrachters niet geďdentificeerd worden, of blijft het woord tegen woord. "Hier kan en moet de overheid meer ondernemen", zegt Zucker. "Vooral de mogelijkheden van DNA-analyse worden zwaar onderbenut."

Geldgebrek
Zo bevinden zich in het forensisch labo van het UZ Antwerpen honderden dozen met DNA-materiaal van verkrachtingszaken. Maar goed twee op de drie stalen wordt nooit geanalyseerd. "Uit geldgebrek. Justitie bespaart zo op gerechtskosten", legt wetsdokter Werner Jacobs van het UZA uit.

Onderzoeksrechter bevestigt

In een reactie bevestigt Karel Van Cauwenberghe, Antwerps onderzoeksrechter en voorzitter van de Vereniging van Onderzoeksrechters, dat niet alle uitstrijkjes in verkrachtingszaken systematisch geanalyseerd worden. "De bevoegde magistraat maakt een kosten-batenanalyse. Analyses kosten geld, en we hebben een beperkt budget."


Bron:
Bewerkt door: Koen Hellemans belga.be

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...eldgebrek.dhtml

Datum: 29/11/12 - 06u06

Mijn mening:

Stel je voor, je wordt slachtoffer van een verkrachting. Natuurlijk wil je de dader zoeken. Je laat de nodige tests doen en zoekt psychiatrische hulp. Maar omdat Justitie de kosten wil drukken, behoor jij tot twee van de drie slachtoffers die geen kans krijgen op een analyse.

Gaat dit er niet een beetje over?!
Iedereen die een slachtoffer is van verkrachting moet het RECHT krijgen op een fatsoenlijk onderzoek naar de dader.
Ik vind het gewoon egoistisch van Justitie dat ze hun geld liever in andere dingen steken dan slachtoffers te helpen.
Al die financiële besparingen en met de crisis en dergelijke weet ik ook dat we naar de centen moeten kijken. Maar ik denk toch wel dat slachtoffers de analyse moeten krijgen waar ze recht op hebben.

Justitie, mag ik zeggen dat ik het erg jammer vind dat jullie de slachtoffers niet willen helpen? Het is te begrijpen dat je besparingen wil doorvoeren maar kies dan fatsoenlijke manieren om te besparen!
Denk maar eens aan de rijke mensen die u zelf in dienst hebt, bespaar maar eens op de lonen van de politici! Zij zijn degene die constant klagen over besparingen door te voeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2012, 20:51
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
IK vind dit zeer zorgwekkend. Dat er is mis is met ons gerecht was al langer duidelijk. Als criminelen dan toch achter de tralies komen zitten ze er vervolgens nooit lang genoeg. Nu mogen ze zelfs mensen verkrachten en dan bestaat er nog een kans dat ze er niet voor gestraft worden. Waar gaat onze wereld toch naartoe. Als het zo evolueert mogen we binnenkort elkaar vermoorden ook. Ik vind dit echt niet kunnen. Ze zouden beter op andere vlakken besparen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.