actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2013, 15:05
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Duitstalige Gemeenschap wil zich afscheuren van Wallonië

Karl-Heinz Lambertz, minister-president van de Duitstalige Gemeenschap, wil dat zijn taalgebied erkend wordt als een volwaardig Gewest, zoals het Vlaamse, het Waalse en het Brusselse. Dat zegt hij in een interview met L’Echo. ‘We zijn voorstander van een België met vier federale entiteiten.’
Momenteel bestaat de Duitstalige Gemeenschap wel, maar van een Duits Gewest is nog geen sprake. Het Duitstalige landsgemeente maakt deel uit van het Waals Gewest en daar zou minister-president Karl-Heinz Lambertz graag verandering in zien komen.

‘De regionale bevoegdheden moeten naar de Gemeenschap komen’, zegt Lambertz in de Franstalige krant L’Echo. ‘Zoals stedenbouw, huisvesting, gemeentelijke wetten, provinciale bevoegdheden en ruimtelijke planning.’

Wat de naam van het nieuwe Gewest zal zijn, maakt Lambertz niet echt uit. ‘Het zou wel interessant zijn om een krachtige naam te hebben.’ De minister-president is er zich van bewust dat er een zevende staatshervorming zal plaatsvinden, maar verwerpt het omstreden voorstel van N-VA wel, waarin de Duitstalige Gemeenschap naar het achterplan zou verdwijnen.’

Bron: Het Nieuwsblad online - http://www.nieuwsblad.be/article/de...131112_00834523

Mening: De Duitstalige gemeenschap lijkt mij inderdaad wat over het hoofd gezien wanneer het de laatste jaren gaat over hervormingen en de problemen tussen Vlaanderen en Wallonië. Men is altijd wel bezig over wat de Vlamingen en Franstaligen willen bereiken, maar het Duitssprekend deel van België lijkt hier zelden een stem in te hebben. Ik kan er dus goed mee inkomen dat meneer Lambertz hier de aandacht op wilt vestigen. Helaas heb ik wel mijn twijfels bij de concretisering van zulke plannen: je moet alleen maar kijken naar de belachelijke hoeveelheid spanningen en discussies er de laatste jaren ontstaan zijn tussen de Vlaams- en Franssprekenden in België. Neem hier nog eens een Duitstalige gemeenschap bij die óók zijn eigen bevoegdheden wilt, en ik voorzie alleen nog maar meer discussies en nog minder concrete uitvoeringen.

Laatst aangepast door B*am.Seels : 12th November 2013 om 15:10.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.