actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th September 2014, 20:51
Robin.C*bbaut Robin.C*bbaut is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Booischot
Posts: 69
7.500 mensen betogen tegen onverdoofd slachten

Zondagmiddag hebben 7.500 manifestanten in Brussel deelgenomen aan een mars tegen het onverdoofd slachten van dieren. De betoging ging uit van dierenrechtenorganisatie Gaia.

Op basis van het dierenwelzijn eisen de manifestanten dat verdoving algemeen verplicht wordt, ook voor rituele slachtingen. Het onverdoofd doden van dieren stelt hen bloot aan ‘ernstig en verlengd lijden’, aldus Gaia.

‘De Belgische en Europese wetgeving in verband met het slachten van dieren eist, omwille van het dierenwelzijn, dat de dieren buiten bewustzijn moeten gebracht worden vooraleer te worden geslacht. De wetgever heeft echter een uitzondering ingevoerd voor rituele slachtingen volgens de joodse of moslimrituelen’, zegt Ann De Greef, directrice van Gaia. ‘In Belgische slachthuizen worden dagelijks honderden dieren geslacht, zonder voorafgaande verdoving. Wij vragen aan de politici om de wet te wijzigen die tot op vandaag uitzonderingen toestaat voor religieuze slachtingen.’

Directe aanleiding voor de mars is het Offerfeest van de moslims, dit jaar op basis van de stand van de maan op zaterdag 4 oktober, tevens Werelddierendag.

Door de jongste staatshervorming is dierenwelzijn nu een bevoegdheid van de deelstaten. Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) kondigde al aan dat hij vanaf volgend jaar een verbod op onverdoofd slachten op tijdelijke slachtvloeren wil. Rituele slachtingen zouden dan moeten uitwijken naar reguliere slachthuizen of plaats maken voor een alternatief. Weyts wil daarover overleggen met de moslimgemeenschap.

Bron : De Standaard, 28/09/2014 (door jvt)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140928_01291534

Eigen mening: Iedereen is gelijk voor de wet. Persoonlijk vind ik het ook niet kunnen dat vanwege religieuze redenen dieren onverdoofd worden geslacht. Dieren moeten niet onnodig lijden. Ik kan het dan ook alleen maar toejuichen dat de regering hier paal en perk aan wilt stellen en samen met de moslimgemeenschap hierover overleg gaat plegen. Overleg is wel noodzakelijk. Een verbod opleggen zonder te overleggen kan anders heel wat protestacties uitlokken vanuit de moslimgemeenschap.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th September 2014, 12:25
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik kan zeer goed begrijpen dat de mars in Brussel zoveel manifestanten heeft kunnen aantrekken. Ik sta zelf volledig achter de verplichting van de verdoving bij dieren. Je moet dieren niet onnodig laten lijden. Deze betoging voor dierenrechten is al een zeer goed begin voor het aanpassen van de wet, maar we zijn er nog lang niet. Deze aanpassing zal nog een zeer lange weg moeten afleggen en dat is verstaanbaar. De joodse- of moslimrituelen zijn al eeuwen langen tradities. Je kan niet verlangen van de joden of de moslims om deze rituele slachting plots af te schaffen. Zij doen dit vanuit hun geloof en niet omdat het dierenbeulen zijn. We moeten vragen aan de joden en moslims om mee na te denken aan de aanpassing van deze slachtingsrituelen. We moeten zoeken naar een aanvaardbare vorm voor alle twee de partijen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th September 2014, 19:33
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Voor mij is het niet meer dan logisch dat dieren verdoofd moeten worden voordat men ze slacht. Wat ik niet begrijp is dat men in de wet -die zegt dat dieren eerst buiten bewustzijn moeten zijn, voordat men de dieren slacht-, een uitzondering maakt voor het religieuze slachten. Het is toch niet omdat deze dieren geofferd worden, dat ze geen pijn zouden voelen. Ik ben dus opgelucht dat ze deze wetgeving willen aanpassen. Bij het aanpassen van de wet moet men natuurlijk wel rekening houden met de mening van de moslimgemeenschap. Voor hen zou er namelijk ook veel veranderen. Er moet ruimte zijn overleg, maar men mag in mijn ogen niet afstappen van het feit dat dit dierenleed gestopt moet worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.