actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2017, 18:17
Elien V*rhaegen Elien V*rhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: turnhout
Posts: 40
Huisapotheker

Huisapotheker moet medicatie van chronische patiënten opvolgen


Chronische polygemediceerde patiënten kunnen voortaan een huisapotheker kiezen. Die begeleidt hen proactief bij hun medicatiegebruik, geeft hen persoonlijk advies en houdt een schema bij over welke medicatie ze gebruiken. Daardoor kunnen de patiënten langer zelfstandig blijven.

De dienst werd dinsdag voorgesteld door minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) en vertegenwoordigers van de apothekers, de artsen en de patiënten.

‘Er bestaat al vaak een persoonlijke relatie tussen patiënten en hun apothekers, maar door er een naam aan te geven en er een budget aan te plakken, benadrukken we het belang van de vertrouwensrelatie tussen de patiënt en zijn apotheker en van diens expertise’, zegt minister De Block. ‘De apotheker is immers eveneens een zorgverlener van de eerste lijn en hij is het best geplaatst om de patiënt te helpen met het goed innemen van medicatie.’

Forfaitaire vergoeding

Een kwart van de Belgen lijdt aan een chronische ziekte en door de vergrijzing zal dat aantal enkel nog oplopen. Daarom is alle expertise nodig om de beste zorg aan te bieden. De huisapotheker krijgt daarvoor enkele specifieke taken. Zo is hij verantwoordelijk voor het Farmaceutisch Dossier van de patiënt en stelt hij, aan de hand van een sjabloon, een up-to-date medicatieschema op dat de patiënt en zijn artsen kunnen inkijken en dat de dialoog moet bevorderen over het correcte gebruik van medicatie.

De patiënt kiest zelf zijn apotheker, met wie hij een overeenkomst ondertekent. De dienstverlening is kosteloos voor de patiënt. Huisapothekers krijgen een forfaitaire vergoeding van 31,80 euro per patiënt per jaar, rechtstreeks van het Riziv. In eerste instantie geldt dat forfait voor ambulante chronische patiënten die minstens vijf geneesmiddelen per jaar nemen, waarvan ten minste één op chronische basis.

Apothekers enthousiast

Volgens Hendrik Zwaenepoel, de directeur van de Algemene Pharmaceutische Bond, zijn de apothekers alvast enthousiast over het project, dat op 1 oktober werd uitgerold. ‘Er zijn in de zomer informatiedagen geweest, en we hebben daar geen weerstand gemerkt. De apothekers zien de aanpassingen net als een erkenning’, aldus de directeur. Volgens hem zal ongeveer 10 procent van de chronische patiënten beroep doen op de dienst, wat neerkomt op honderdduizenden mensen.

De standaard, 4/10/2017 15:07u
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171004_03112111


[I]Mijn eigen mening


Ik vind dat een goed idee van Maggie De Block om huisapothekers in te voeren. Ik denk dat hierdoor de patiënten met een chronische ziekte sneller een vaste apotheker gaan kiezen. Ze gaan zich sneller confortabeler voelen. Ik denk ook dat er nu sneller geholpen kan worden als er iets eigenaardigs opduikt qua medicatie iname. Naar mijn mening is het ook gemakkelijker voor dokters door het schema, dat de apothekers opstellen, om met hun patiënt te praten over hun medicatie. Ik zie er ook een voordeel in voor de patiënten. Dankzij het huisapothekerssysteem kunnen ze beter begeleid worden en kunnen ze zoals in het artikel staat langer zelfstandig blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.