actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2015, 11:58
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Galant wil rijbewijs voor snelle elektrische fietsen

Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) wil een rijbewijs invoeren voor elektrische fietsen met een vermogen boven de 4 kilowatt, die sneller dan 45 km per uur kunnen rijden. Dat schrijft La Libre Belgique woensdag. Volgens de krant wil Galant daarmee Europese regelgeving omzetten in Belgisch recht.

Het wetsontwerp, waarover discussie zal volgen met de gewesten, zou in het volgende voorjaar goedgekeurd moeten worden.

Drie categorieën

Er zouden drie categorieën van elektrische fietsen komen. Een eerste categorie bevat fietsen met een vermogen minder dan 1 kilowatt en waarvan de elektrische bijstand afneemt en stopt bij 25 km per uur. Ze worden gelijkgesteld met klassieke fietsen, maar zijn wel verboden voor min-16-jarigen.

Een tweede categorie bevat de elektrische fietsen waarvan het vermogen tussen de 1 en de 4 kilowatt ligt. Deze worden gelijkgesteld met bromfietsen klasse B, waarvoor een nummerplaat en een verzekering en het dragen van een helm verplicht is en waarvoor je een theoretisch rijexamen moet afleggen.

De derde categorie behelst de snelste elektrische fietsen, die sneller dan 45 km per uur gaan. Die zullen beschouwd worden als motorfietsen.

bron: DS, 07/10/2015.

Eigen mening: Ik vind het geen slecht idee dat dit ingevoerd zou worden. ik denk dan dat de ongevallen op de rijweg zullen verminderen en dat er dus ook minder doden zullen vallen. Langs de andere kant is het misschien een beetje overdreven om een nummerplaat aan je fiets te hangen en om een theoretisch rijexamen af te leggen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th October 2015, 13:45
N*ck.Peeters N*ck.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Leo'burg
Posts: 89
Ik ben van mening dat het een must is om deze regels (conform de Europese wetgeving) in België in te voeren. Als je nu met een snorfiets (max. 25 kmph) wil rijden, moet je geen rijbewijs of nummerplaat hebben. Als je met een bromfiets wil rijden (+ 25 kmph), dan moet je een rijbewijs én nummerplaat hebben, en dit vind ik normaal. Voor elk ander voertuig dat sneller gaat dan 25 kmph moet je een nummerplaat én een rijbewijs hebben, dus vind ik het nogal logisch dat dit voor elektrische fietsen (+ 25 kmph) ook moet.
Een aanvullend puntje: de wet voor het besturen van Ligiers (of gelijksoortige voertuigen) moet ook dringend worden aangepast. Deze rijden sneller dan 25 kmph en de bestuurders mogen zomaar op de openbare weg rijden zonder rijbewijs of nummerplaat. Dit is een onderdeel van de verkeerswet dat momenteel tegenstrijdig is met het voorstel van Galant. Deze wet is dus zeer dringend aan herziening toe.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.