actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2015, 17:07
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Een passagier op de vier klikt autogordel achterin niet vast

De gordeldracht in de auto is de afgelopen jaren gestegen naar 92,2 pct voorin, tegenover 84,6 pct in 2012. Op de achterbank draagt 1 op de 4 Belgen echter geen gordel. Onder het motto 'Maak de klik!' lanceert het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) maandag een nieuwe campagne om hardleerse personen te overtuigen zich vast te klikken.

Drie jaar na de laatste meting heeft het BIVV, in reële omstandigheden, het percentage bestuurders en passagiers geobserveerd op gordeldracht. De tellingen gebeurden op 127 locaties bij 120.000 personen, en dat op verschillende momenten van de week en van de dag.

De gordeldracht staat nu op 92,7 procent bij de bestuurders (tegen 87,0 pct in 2012) en 90,7 pct bij de passagiers voorin (84,9 pct in 2012). In totaal steeg het percentage gordeldracht de afgelopen 10 jaren met 40 pct. 'Hoewel er nog steeds personen zijn die hun gordel niet dragen, hebben de sensibiliseringscampagnes, versterkte controles en de verspreiding van de gordelverklikkers toch duidelijk hun vruchten afgeworpen', stelt het BIVV vast.

Achterin klikt echter slechts 74,4 pct van de passagiers (inclusief kinderen) zich vast. Hier is geen vergelijkbaar cijfermateriaal, omdat het de eerste keer is dat het BIVV het percentage gordeldracht bij passagiers achterin observeerde.

Vrouwen zijn plichtsbewuster dan mannen, zowel voorin als achterin. Het grootste verschil werd geobserveerd bij passagiers voorin: 94,2 pct van de vrouwen droeg de gordel tegenover 84,6 pct van de mannen. Ook achterin klikken vrouwen zich vaker vast dan mannen: 65,1 pct ten opzichte van 57,8 pct van de mannen.

De campagne van het BIVV en Volvo loopt tot eind dit jaar. Een botsing aan 90 km/u zonder gordel staat gelijk aan een val van de 11de verdieping van een gebouw, houdt het BIVV voor.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151005_01902774

Datum: 05/10/2015

Eigen mening: Ik schrik wel een beetje van deze cijfers. Het is heel goed dat ze hier een campagne rond voeren, zodat mensen misschien beseffen wat voor gevolgen dit kan hebben. In deze tijd rijden er zoveel auto’s in het verkeer dat je ogen te kort komt. Het eerste waar je dan aan moet denken is niet alleen aan je eigen veiligheid, maar ook aan de veiligheid van jouw passagiers. Je hoort zo vaak over ongevallen met mensen die hun gordel niet aanhadden en hierdoor zwaargewond zijn of erger. Zoals in het artikel ook gezegd wordt is een botsing aan 90 km/u zonder gordel hetzelfde als een val van de elfde verdieping van een gebouw. Dit doet je wel beseffen dat de gevolgen heel drastisch kunnen zijn. Een campagne is dus een zeer goed idee, maar misschien moeten ze hierin meer maatregelen nemen. In heel veel auto’s heb je een alarmsysteem in de zetels vooraan zodat wanneer je op de zetel zit, begint te rijden en je jouw gordel niet aanhebt, de auto blijft piepen tot je deze wel aandoet. Het is misschien een goed idee om dit ook achteraan te installeren, zodat mensen vlugger hun gordel aandoen. Dit zorgt waarschijnlijk wel voor extra kosten aan de auto, maar op deze manier kunnen er misschien wel veel mensenlevens gered worden.

Laatst aangepast door Jill.V*rstrepen : 5th October 2015 om 17:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th October 2015, 19:44
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Ik geef Jill helemaal gelijk. Deze cijfers had ik zelf ook niet verwacht. Bij mij is het een gewoonte om meteen mijn gordel aan te doen als ik in de auto stap. Persoonlijk ken ik ook iemand die een ongeluk met de auto heeft gehad en in het ziekenhuis zeiden de dokters dat de gordel haar leven heeft gered. Door zoiets te horen, wordt meteen duidelijk hoe belangrijk die gordel is. Het systeem van een gepiep als je de gordel niet aandoet vind ik zeer goed. Mensen die deze gewoonte niet hebben, worden er zo toch aan herinnerd en doen deze zeker aan want dat gepiep wordt anders heel vervelend.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th October 2015, 21:18
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Ik sluit mij ook aan bij de Jillen. Een gordel dragen in de auto is iets dat ik érg consequent zal doen, en ook eisen van iedereen die bij mij in de auto stapt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld roken of drugs (wat eerder deze week de kranten haalde), ben ik van mening dat een afschrikcampagne wél veel effect heeft bij deze problematiek. Dit is in ieder geval bij mij toch het geval geweest tijdens een sensibiliseringsdag in het vijfde of zesde middelbaar.
Wat mij nog altijd bijblijft, is de anekdote van een groep vrienden die met de auto op stap ging, waarbij één van de vijf haar gordel niet droeg. De chauffeur is op gegeven moment gebotst, waarna het meisje zonder gordel de hele auto doorgeslingerd werd, al haar vrienden op die manier doodde en het zelf overleefde. Dit extreme geval heeft mij overtuigd om elke keer de klik te maken. Wat de meer praktische chauffeurs misschien kan overtuigen: als chauffeur word jij (ook) beboet wanneer één van de passagiers zijn of haar gordel niet draagt.
Het piepsysteem dat hieronder ook al werd aangehaald, werkt helaas ook niet altijd even goed. Sommigen blijken niet irritant genoeg (ons moeder floot soms vrolijk mee...) en in de ergste gevallen knippen mensen het 'klikstuk' van de gordel af om hem permanent in te kunnen steken....
Ik weet dat het vervelend kan zijn om een gordel in te klikken op de achterbank, maar bijna één op twee zonder gordel is écht te weinig. Daarom ben ik voor een harde campagne en sensibiliseringsacties op scholen.

Laatst aangepast door B*am.Seels : 5th October 2015 om 21:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.