actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2015, 07:41
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Straks toegangspoortjes in Belgische stations?

Mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) wil toegangspoortjes in tachtig procent van de Belgische stations. Haar motieven zijn de veiligheid en het tegenhouden van zwartrijders, maar de NMBS is bang dat het hele plan te veel geld gaat kosten.
Galant wil de treinstations naar het voorbeeld van de luchthavens boetseren: dus met toegangspoortjes in tachtig procent van de stations, én extra veiligheidsmaatregelen op de belangrijkste plekken.

Ze haalde de mosterd in Spanje, waar ze zopas op werkbezoek ging. "In Spanje worden internationale treinreizigers gecontroleerd met draagbare metaaldetectoren en moet hun bagage door een scanner. Dat *levert daar amper een tijdsverlies op van 10 à 15 minuten."

De minister wil ook 80 procent van de stations uitrusten met moderne toegangs- en veiligheidspoortjes. Die zwaaien pas open als een geldig biljet wordt voorgelegd. "Bedoeling is vooral zwartrijders *tegen te houden, al is er ook een veiligheids*aspect."

Bij de NMBS vreest men dat de maatregelen ongelofelijk veel geld gaan kosten, wat *betekent dat de regering bij het afsluiten van een nieuwe overeenkomst met meer geld over de brug moet komen. De vakbonden noemen de plannen "compleet onrealistisch".

Bron: De Redactie, donderdag 24 september 2015

Mening:
Toegangspoortjes plaatsen in stations vind ik nog niet zo'n heel slecht idee. Men beseft het niet altijd, maar er zijn heel wat mensen die aan zwartrijden doen. Net zoals de NMBS zegt zou het hele idee wel veel geld kunnen kosten. Langs de andere kant is het een investering die wel rendeert. Eens de poortjes er staan, kan het ook voor jaren mee gaan. Dat het tevens een goede veiligheidsmaatregel is, daar ben ik het wel mee eens. Toch twijfel ik of er voldoende uitwegmogelijkheden zijn indien er iets zou gebeuren. Poortjes kunnen namelijk voor opstoppingen zorgen. Daarnaast stel ik ook in vraag of het ook mogelijk is om in elk station zo'n poortjes te zetten. Niet elk station heeft deze mogelijkheid. In stations waar geen poortjes zouden komen, kan het plots heel wat drukker worden en is het probleem rond zwartrijden niet helemaal van de kaart.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th September 2015, 09:12
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Ik ben het eens met wat E*elyne zegt. Het is inderdaad een investering maar als de mensen die nu zwartrijden, dan wel betalen, krijgen ze via deze weg ook meer inkomsten. In de metro van Londen is het al zo dat je via een poortje moet en toen vond ik dat dat altijd heel vlot ging. Natuurlijk was er op dat moment nooit iets aan de hand. Als er iets gebeurt, breekt er vaak paniek uit bij de mensen en dan zouden die poortjes misschien wel voor problemen kunnen zorgen. Misschien dat ze dit kunnen oplossen door de poortjes automatisch open te zetten als het alarm afgaat om zo opstopping te vermijden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th September 2015, 12:17
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Ik ben het niet helemaal eens met de vorige meningen. Ik weet niet of toegangspoortjes werkelijk een oplossing zijn voor zwartrijders. Persoonlijk denk ik aan de metro in Parijs. Hier staan ook al in vele metrostations poortjes. Dit houdt de zwartrijders echter niet tegen. De ene springt over de poortjes zonder te betalen, terwijl anderen er samen doorkruipen. Ze betalen echter voor één persoon, maar kruipen met bijvoorbeeld drie personen door het hekje. Ik ben er van overtuigd dat de poortjes het zwartrijden al voor een groot deel mindert, maar of het echt een definitieve oplossing is betwijfel ik. Zwartrijders vinden in mijn ogen nog altijd een manier om niet te moeten betalen. Misschien dat een bewaker bij de poortjes een oplossing kan bieden? Dit zal opnieuw een investering zijn, maar wanneer we het zwartrijden volledig kunnen stoppen zal het een investering zijn die rendeert.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th September 2015, 19:47
N*ck.Peeters N*ck.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Leo'burg
Posts: 89
Ik ben van mening dat de zogenaamde toegangspoortjes GEEN oplossing zullen zijn voor het zwartrijden. Mijn overtuiging gelooft er in dat de NMBS enkel zwartrijden kan aanpakken door het opvoeren van de controles op vervoerbewijzen. Er gaan dan weer meningen van links en rechts komen dat de personeelskosten hierdoor de hoogte in zullen vliegen, wat logisch is, maar dit moeten ze dan trachten te compenseren door het verhogen van de boetes op zwartrijden. Er zijn landen waar de boete voor zwartrijden 250 euro bedraagt. Hier in België amper 130 euro. Een gemiste kans voor de NMBS denk ik dan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.