actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2012, 14:24
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Nobelprijs voor de Vrede gaat naar EU

Nobelprijs voor de Vrede gaat naar EU

De Nobelprijs voor de Vrede gaat dit jaar naar de Europese Unie. Het Nobelcomité prijst de decennialange inspanningen voor vrede en verzoening, democratie en mensenrechten.


De Noorse openbare zender NRK had het vanmorgen al aangekondigd: de Nobelprijs voor de Vrede gaat naar de Europese Unie. Dat heeft het Nobelcomité zopas bevestigd.

De Europese Unie en haar voorvechters hebben al meer dan zes decennia bijgedragen aan de promotie van vrede en verzoening, democratie en mensenrechten in Europa, zo verklaarde het Comité.

De timing valt wel een beetje vreemd te noemen. Op dit moment gaat de EU door moeilijke tijden, met zware economische moeilijkheden en sociale onrust. Het Noorse Nobelcomité wil hen dan ook een hart onder de riem steken, door te focussen op 'de belangrijkste verwezenlijking van de Unie': de succesvolle strijd voor vrede en verzoening, democratie en mensenrechten. En de stabiliserende rol die de EU heeft gespeeld om het grootste deel van Europa om te vormen van een oorlogscontinent tot een vredescontinent

In het interbellum heeft het Noorse Nobelcomité verschillende prijzen uitgereikt aan mensen die verzoening probeerden te verkrijgen tussen Duitsland en Frankrijk. Sinds 1945 is die verzoening een realiteit. Het vreselijke lijden tijdens de tweede Wereldoorlog toonde de nood aan een nieuw Europa. Op 70 jaar tijd hebben Duitsland en Frankrijk drie oorlogen uitgevochten. Vandaag is zo’n oorlog ondenkbaar. Dat toont aan hoe, door welgerichte inspanningen en de opbouw van wederzijds vertrouwen, historische vijanden nauwe partners kunnen worden, alsnog het Comité.

In de jaren 80 zijn Griekenland, Spanje en Portugal lid geworden van de EU. Democratie was een belangrijke voorwaarde voor hun lidmaatschap. En nadien maakte de val van de Berlijnse Muur het lidmaatschap mogelijk voor verschillende Centraal- en Oost-Europese landen, waardoor er een nieuw tijdperk kon beginnen in de Europese geschiedenis. De scheiding tussen Oost en West is voor een groot deel beëindigd, de democratie is versterkt, veel etnisch-nationale conflicten zijn opgelost: allemaal zaken die het Comité hebben overtuigd.

De toelating van Kroatië als nieuw EU-lid volgend jaar, het begin van onderhandelingen met Montenegro en het toelaten van Servië als kandiaat-lidstaat, versterken allemaal het proces van verzoening in de Balkan. In het voorbije decennium heeft de mogelijkheid van lidmaatschap voor Tukije ook de democratie en mensenrechten in dat land versneld, alsnog het Nobelprijscomité.

Het werk van de EU vertegenwoordigt ‘broederschap tussen naties’, besluit het Comité, en staat gelijk aan een vorm van ‘vredesontmoetingen’ waarnaar Alfred Nobel verwees als een criterium voor de Vredesprijs in zijn testament uit 1895.
__________________________________________________ __________
Eigen mening:

Toen ik de titel van het artikel las, vond ik het een vreemde timing. De crisis die de EU doorstaat riep vragen bij me op. Toen ik het artikel begon te lezen stelde zij het ook duidelijk dat dit niet de meest ideale timing was, maar dat er terug gekeken moet worden op de verwezelijkingen in het verleden. Als we hier naar gaan kijken dan kan ik me wel vinden in het feit dat de EU deze prijs gekregen heeft. Zij hebben tenslotte toch een belangrijke rol gespeeld op het wereldtoneel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.