actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2015, 12:01
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
‘Geef scheidsrechters een basisopleiding eerste hulp’

‘Geef scheidsrechters een basisopleiding eerste hulp’

Na het plotse overlijden van jonge voetballers Gregory Mertens en Tim Nicot pleit N-VA-senator Pol Van Den Driessche voor een basisopleiding eerste hulp voor scheidsrechters. Dat vraagt Van Den Driessche, die zelf ref is in de U13- en U15-reeksen, in een brief aan de provinciale scheidsrechterscommissie van West-Vlaanderen.

‘De dood van oud-Cercle-speler Gregory Mertens greep me diep aan, maar ook alle andere soortgelijke incidenten houden mij en vermoedelijk ook u bezig. En nu dan de dood van Tim Nicot’, schrijft de N-VA-senator.

‘Nadat ik drie jaar geleden van u een goede theoretische opleiding genoot, gevolgd door een praktische begeleiding op en naast het veld, ben ik al drie seizoenen actief als scheidsrechter. Zoals veel collega’s, zeker de scheidsrechters met langer ervaring, was ik al getuige van min of meer ernstige ongevallen tijdens een wedstrijd. Gelukkig bleef dit bij mij beperkt tot breuken’, klinkt het.

Basisopleiding

Van Den Driessche stelt voor om in de basisopleiding voor scheidsrechters ook eerste hulp te voorzien. Want de scheidsrechter legt de wedstrijd stil bij een incident en is ook een van de eersten ter plaatse. ‘Ik ben ervan overtuigd dat er veel leed zou kunnen worden bespaard indien de scheidsrechter in staat zou zijn een eerste diagnose te doen en onmiddellijk tot actie over te gaan, zeker bij een kennelijk hartfalen’, zegt de senator in de brief.

‘Ik begrijp dat dit de opleiding van scheidsrechters nog zou verzwaren. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit het waard zou zijn. Er kunnen levens worden gered’ klinkt het nog.

Bron: De Standaard, 11/05/2015 (11u13), http://www.standaard.be/cnt/dmf20150511_01674268

Mening:
Wanneer ik de titel van dit artikel las, leek het me een zeer interessant artikel. Wanneer ik het artikel begon te lezen viel het me eigenlijk tegen. Het is een zeer kort artikel en ongeveer de helft ervan gaat over de bekende overleden voetballers. Dit vind ik zeer jammer. Het artikel had meer toegespitst moeten zijn op alle sporten waar scheidsrechters aanwezig zijn want in elke sport kan een sportongeval gebeuren. Het is inderdaad zo dat scheidsrechters al op veel dingen moeten letten. Wanneer iemand op de grond valt en het ernstig lijkt, vind ik dat de belangrijkste personen (kinesist, trainer ...) niet moeten wachten op het signaal van de scheidsrechter maar "gewoon" op het veld mogen. Nu bij belangrijke wedstrijden is er inderdaad een rode kruis, maar bij plaatselijke wedstrijden is dit niet het geval. De scheidsrechter(s) zijn meestal de personen die het dichtst bij de spelers staan, deze zullen dan ook het snelste de eerste hulp kunnen toedienen. Daarom vind ik dat het een goede zaak zou zijn moesten scheidsrechters hier een korte opleiding voor krijgen. Hierbij is het wel belangrijk dat deze opleiding regelmatig herhaald wordt omdat bewezen is dat als je de opleiding maar één keer doet dat de technieken verleerd.

Laatst aangepast door I*e Voordeckers : 11th May 2015 om 12:11.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2015, 10:17
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
EHBO-opleiding voor scheidsrechters

I*e zei al dat de scheidsrechter het dichts bij de spelers staat tijdens een wedstrijd. Bij hartfalen (en ook bij andere aandoeningen/ongelukken) telt elke seconde. Een scheidsrechter die een EHBO-opleiding genoten heeft kan het verschil maken tussen het leven of de dood bij een voetballer. Iemand die bezig is met mensen zou eigenlijk altijd een EHBO-opleiding moeten volgen. Als het nu gaat om voetbal, basketbal, zwemmen, onderwijs, geneeskunde ... als je bezig bent met mensen zou je dit moeten kunnen. Ook al mislukt de poging, iedereen zal het fijner vinden dat je geprobeerd hebt om te helpen, dan dat je niets gedaan hebt. Er zijn natuurlijk altijd mensen die jou dan de schuld zullen geven, maar als deze impulsieve gevoelens verdwenen zijn, zullen ze zich komen excuseren en beseffen dat je het enkel probeerde om te helpen. Net zoals I*e al zei is het belangrijk om deze vaardigheden regelmatig te herhalen, want als je dat niet doet is de kans groot dat je het zal verleren (dan zou al de moeite van voordien voor niets zijn geweest en dat is niet de bedoeling).
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2015, 11:57
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Als sporter, vind ik het schokkend nieuws om te horen dat spelers in elkaar zakken, zo maar ineens. Zelf ben ik ook scheidsrechter tijdens jeugdmatchen, tot 12 jaar. Ik heb nog geen erge situaties meegemaakt. Het bleef echter beperkt tot een omgezwikte voet. Doordat ik zelf ook coach ben, wist ik meteen hoe ik moest ingrijpen. Dit leerden ze me op de cursus voor het coachen. Ik kan me inbeelden dat heel wat scheidsrechters niet weten hoe ze moeten reageren en wat ze moeten doen als er zoiets gebeurt. Aangezien elke seconde telt, bij zo'n erge situaties, is het aangewezen dat scheidsrechters zo'n cursus moeten volgen. Voor mij moeten dit geen zware cursussen zijn, maar op zijn minst een basiscursus EHBO. Op deze manier weten ze hoe ze moeten reageren op zulke situaties. Dit kunnen ze volhouden tot de coach of andere hulp ter plaatse is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.