actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2013, 20:35
S*fie.Verstrepen S*fie.Verstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Wiekevorst
Posts: 28
Meer files leiden tot meer zwerfvuil

Er bestaat een rechtstreeks verband tussen de files op bepaalde wegen en de hoeveelheid zwerfvuil die langs die wegen wordt aangetroffen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits op een vraag van Vlaams parlementslid Veli Yüksel (CD&V). Yüksel pleit voor bijkomende sensibilisering.

Eerder dit jaar raakte al bekend dat er vorig jaar 3.570 ton zwerfvuil werd opgehaald langs de Vlaamse gewest- en autosnelwegen. De berg zwerfvuil is daarmee met een kwart gestegen sinds 2010 (2.872 ton). Ook de kostprijs voor de ophaling voor het afval is gestegen, van 3 miljoen euro in 2010 naar 4,3 miljoen euro in 2012.

Er blijken ook grote verschillen te bestaan tussen de verschillende provincies. Zo wordt in Vlaams-Brabant (1.246 ton) bijna vijf keer zoveel afval opgehaald als in Limburg (261 ton).

'Het Agentschap Wegen en Verkeer schuift zelf een opmerkelijke verklaring naar voor', zegt CD&V-politicus Yüksel. 'De verschillen in tonnage hangen samen met het aantal wegen met veel files. Weggebruikers gooien sneller vuil uit de wagen wanneer er trager wordt gereden', aldus Yüksel. 'De afdelingen Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant en Wegen en Verkeer Antwerpen zijn gekend als afdelingen waar veel filegevoelige wegen voorkomen en dat vertaalt zich in een hoger tonnage.'

Yüksel pleit voor bijkomende sensibilisering en voor een strenge bestraffing van inbreuken

Bron: De Standaard 18/10/2013

Mening: Ik vind het verschrikkelijk zulke cijfer te lezen. Het is niet voor niets dat ik als vak biologie gekozen heb. Ik ben zelf erg begaan met de natuur en alles door rond. Ik snap dat mensen in de file denken "ik gooi dit papiertje snel uit mijn raam dan ben ik er vanaf". Maar dat vind ik persoonlijk lui van die mensen. Ikzelf zal nooit iets uit mijn raam gooien als ik in de auto zit. Ik steek het dan in mijn deur en gooi het wel in de vuilbak als ik thuis ben of een vuilbak tegen kom. En als ik iemand van mijn vrienden of familie er op betrap dat ze iets uit de raam gooien, zal ik hen daar ook steeds een opmerking op geven. Ik persoonlijk zou het dus niet erg vinden moesten er bestraffingen komen hierop.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.