actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2016, 18:31
Kevin.V*nRillaer Kevin.V*nRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Lerarenpensioen niet omlaag, wel langer werken

Lerarenpensioen niet omlaag, wel langer werken

http://www.demorgen.be/binnenland/-...erken-bdc8f859/

Het is niet de bedoeling het pensioen van de leraren te laten dalen, maar ze zullen er wel langer voor moeten werken. Dat zegt Pensioenminister Daniel Bacquelaine na een overleg met de Onderwijsministers van de drie gemeenschappen. Vlaams minister Hilde Crevits is tevreden: "Bacquelaine wil het sociaal overleg alle kansen geven".

De federale regering heeft beslist om in het kader van de begrotingscontrole ook in te grijpen op de ambtenarenpensioenen. Zo zullen de studiejaren van ambtenaren op termijn niet meer meetellen als gewerkte jaren voor het pensioen. Dat betekent dat ambtenaren langer moeten werken om aan een volledig pensioen te komen.

Ambtenaren krijgen wel, net als werknemers, de kans om via een afkoopsom hun studiejaren te regulariseren. Tegelijk worden ook de preferentiële tantièmes afgebouwd. Door dat systeem wegen de gewerkte jaren van leerkrachten nu nog zwaarder door en kunnen ze vroeger met pensioen.

De onderwijsvakbonden steigerden na de bekendmaking van de plannen, zij vrezen dat die onvermijdelijk zullen leiden tot een lager pensioen. Ook voor Crevits was de timing ongelukkig, omdat ze met de sector overlegt over maatregelen om het beroep aantrekkelijker te maken.

Bacquelaine verzekert maandag alvast dat de pensioenen niet omlaag moeten. "Maar het systeem moet worden gemoderniseerd", zegt hij. "Het werken met tantièmes is niet meer van deze tijd. Het geld dat we daarmee uitsparen, zal worden geïnvesteerd in een nieuw pensioensysteem voor het onderwijs. Ook zullen de leerkrachten, net als iedereen, wat langer moeten werken om hetzelfde bedrag te krijgen."

"Ik heb begrepen dat de minister het sociaal overleg alle kansen zal geven en de sociale partners zelf voorstellen zal laten formuleren", zegt Crevits. "Ik heb hem ook gevraagd het aanpassen van de tantièmes te koppelen aan de mogelijke introductie van leerkracht op de lijst van zware beroepen en daarop heeft hij positief gereageerd. Het belangrijkste voor mij is dat het beroep leefbaar blijft", besluit de Onderwijsminister.

Reactie: Dit is een artikel wat ons allemaal toch wel een beetje zou moeten interesseren omdat we binnen een paar jaar zelf in die sector terecht gaan komen. Dat is voor velen toch het plan.
Persoonlijk heb ik geen problemen met de verhoging van de pensioenleeftijd voor leerkrachten. Voor vele beroepen is het reeds verhoogd en we kunnen alleen maar solidair zijn. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat de verhoging van die pensioenleeftijd goed nieuws is, maar dat de pensioenen van leerkrachten niet verlagen is alvast wel goed nieuws!
Met de introductie van het beroep 'leerkracht' op de lijst van zware beroepen ga ik volledig akkoord. Velen onder ons hebben reeds enkele uren voor de klas gestaan en beseffen nu wel al hoe zwaar het werk wel niet is.
Niets in dit artikel ligt reeds vast, dus ben ik alvast benieuwd naar de uitkomst!

Laatst aangepast door Kevin.V*nRillaer : 2nd May 2016 om 18:42.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd May 2016, 20:05
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
Een toekomst als leerkracht

Zoals Kevin vermeldt, we moeten leren solidair zijn, want vele beroepen kampen met dit probleem. Toch hebben wij hierin nog het geluk dat het pensioen niet naar omlaag gaat, want ook dit gebeurt steeds vaker en vaker.
Ik hoop natuurlijk wel dat de regering realistisch blijft en de mensen die binnenkort op pensioen willen gaan, dit ook kunnen. Voor hen is dit natuurlijk verschrikkelijk nieuws moest men te horen krijgen, dat men niet nog één jaar maar nog minstens drie, vier of vijf jaar moet werken.
Daarnaast heb ik nog één bedenking: wat met de hedendaagse kennis? Als we eerlijk zijn, dan beseft iedereen dat een leerkracht van in de zestig het steeds moeilijker krijgt om zelf mee te blijven met de nieuwste theorieën en technologieën. Toch moeten ook zij mee blijven met de tijd en de leerlingen hierin info bijbrengen. Zoals de allernieuwste smartboarden zullen enkele problemen met zich meebrengen, omdat sommige leerkrachten zelf de technologie niet meer de baas kunnen.
Natuurlijk is er nog steeds een verschil tussen niet kunnen en niet willen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.