actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2014, 22:42
Lynze.M∗esters Lynze.M∗esters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Brecht
Posts: 20
Brusselse pieten zijn schoorsteenzwart

Brusselse pieten zijn schoorsteenzwart

Morgen vrijdag maakt Sinterklaas zijn langverwachte intrede in de Brusselse Haven. Opvallend detail: de Pieten zullen niet pikzwart zijn, maar eruit zien als personen die door de schoorsteen gekropen zijn.

Het heeft even geduurd voor het Sinterklaasfeest in Brussel op poten stond, maar maandag volgde de officiële mededeling van visit.brussels en het kabinet van minister-president Rudi Vervoort. Sinterklaas zal in de voormiddag van 5 december zijn officiële intrede doen in de Haven.

‘Met elf deelnemende scholen heeft het evenement op korte tijd haar maximumcapaciteit van 1.000 leerlingen bereikt’, zegt Martha Meeze van visit.brussels, die ontkent dat de kleur van de Pieten een reactie is op het huidige debat.

‘Om al deze kinderen te bedienen, wordt de Sint bijgestaan door vijf Pieten. Voor hun huidskleur baseren we ons louter op het verhaal dat ze door de schoorsteen zijn gekropen, waarbij ze ongetwijfeld roetsporen zullen hebben opgelopen. Het gaat in de eerste plaats om een kinderfeest voor de Brusselse kinderen’, voegt de woordvoerster er nog aan toe.

Vlaams Belang ziet het echter anders: ‘De Brusselse overheid geeft toe aan de dreigementen van Abu JahJah’, klinkt het daar in een mededeling. De partij laakt ‘de laffe houding’ van Visit Brussels en minister-president Rudi Vervoort die ‘meestappen in de massahysterie die onlangs in Nederland is losgebarsten’.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141204_01412304

Mening: Ik vind het een leuk initiatief dat er een groot feest wordt georganiseerd in Brussel. Ik vind het echter wel jammer dat de Pieten niet meer volledig zwart geschilderd worden dan zoals dit altijd al is geweest. Ik vind het heel vreemd om dit ineens aan te passen terwijl hier nog nooit grote problemen over zijn geweest. Een Piet ziet zwart door de schoorsteen en dat moet zo blijven vind ik. Het verhaal rond de sint benadrukt dat de Pieten zwart zijn door de schoorsteen en dat dit niet hun huidskleur is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.