actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2012, 09:56
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
NMBS wil bewakingscamera's op de trein

Spoorwegmaatschappij NMBS heeft een dossier ingediend om toestemming te krijgen voor het installeren van bewakingscamera's in de nieuwe Desiro-treinstellen. De camera's moeten mee het geweld tegen het treinpersoneel indammen, zo schrijven de kranten van Sud Presse woensdag.

De beelden zouden niet in real time doorgestuurd worden naar een dispatching, maar aan boord opgenomen worden.

'In eerste instantie zullen we enkel de Desiro-stellen uitrusten met camera's. Vervolgens volgt een analyse op op technisch en financieel vlak alsook op efficiëntie, met het zicht op het uitrusten van andere types treinstellen', zegt woordvoerster Claire Gilissen.

De Desiro-stellen hadden initieel in de lente van 2011 hun opwachting moeten maken op het Belgische spoor, maar worden momenteel nog gehomologeerd. De NMBS hoopt dit dossier in juni af te ronden.

De maatregel komt er nadat de voorbije dagen cijfers werden gepubliceerd waaruit blijkt dat de agressie tegen treinbegeleiders sterk is toegenomen. Eerder lag er een plan op tafel om met twee treinbegeleiders te werken op een trein.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Dit is denk ik een goede maatregel. Het verbaal tot zelfs vaak fysiek geweld dat het personeel van de NMBS moet doorstaan, is niet normaal. Pas nam ik de trein vanuit Brussel. Deze had 10 minuten vertraging. Hoe een man tekeer ging tegen een conducteur van een andere trein, was niet normaal. In die zin vind ik het voor de veiligheid van het personeel een goede maatregel. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe het gesteld is met de veiligheidsinstallaties op treinen voor de passagiers hun veiligheid. Na de treinramp in 2010 is het hier redelijk stil rond geworden. NMBS zou ook beter in zo'n zaken investeren. Wanneer ik lees dat de drie toplui van de NMBS zakken geld binnenrijven, maar er dagelijks pannes en dergelijke zijn, vraag ik me af of de NMBS wel goed functioneert. De treinen beginnen te verouderen, pannes stapelen zich op en reizigers frustreren zich aan de vaak niet stipte treinen. Keur ik gedrag goed dat gaat over fysiek en verbaal geweld? Neen. Maar ik denk als de NMBS zichzelf eens grondig evalueert en pijnpunten wegwerkt, dat het al stukken beter zou gaan met de houding tegenover de NMBS.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st March 2012, 11:19
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Dit is volgens mij een goede maatregel. Als je hoort wat deze treinconducteurs moeten doorstaan. Zelf zat ik eens op de trein van Herentals naar Mol, er zat toen een man op de trein die niet wilde betalen omdat hij toch maar vijf minuten op de trein moest zitten. Deze man werd zo kwaad en agressief omdat hij toch moest betalen dat bij de aankomst van de trein in Mol er politie op het perron stond om ervoor te zorgen dat deze man wel zou betalen.
Zo hoorde ik gisteren ook op de Radio, bij Peeters en Pichal, een getuigenis van een treinconducteur, die weliswaar anoniem wilde blijven. Hij vertelde dat het soms zo ver gaat dat ze de conducteur buiten het station staan op te wachten en hem achtervolgen tot bij zijn huis.

Hoever kan het gaan? Het is hoog tijd dat er maatregelen komen op de treinen. Camera's zijn al zeker een goed begin, hoewel ik denk dat het soms ook van pas kan komen om twee treinbegeleiders in te schakelen op de treinen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st March 2012, 11:50
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Deze maatregel kan zeker een oplossing bieden voor geweld op de trein. Zelf neem ik niet zo vaak de trein, maar je hoort wel regelmatig verhalen waarin er geweld gebruikt wordt op de trein. Door deze camera's zal men meer controle hebben over de passagiers. Ik denk dat er heel wat dingen die niet zouden mogen gebeuren op de trein zonder dat iemand er weet van heeft. Of dit de optimale oplossing is, ik denk het niet. Diethe zei dat het misschien beter is om meer treinbegeleiders in te schakelen. Hier kan ik mij volledig bij aansluiten.
Als deze extra vorm van controle er komt, zullen er al meer mensen de trein nemen omdat het gevoel van veiligheid groter gaat zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.