actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2010, 19:17
Jan.Sauvillers Jan.Sauvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Geel
Posts: 43
Hoofddoekenkwestie laait op in Bergen


BRUSSEL - Verschillende Franstalige partijen hebben vrijdag gepleit voor een striktere wettelijke regeling van het neutraliteitsprincipe in het onderwijs. Ze reageren daarmee op de beslissing van het hof van beroep in Bergen om een leerkracht van het gemeenschapsonderwijs toch gesluierd les te laten geven.


De leerkracht in kwestie besliste naar de rechtbank te stappen toen haar school - gesteund door de gemeente - besliste dat ze niet langer met hoofddoek les mocht geven. De rechtbank in eerste aanleg zag daarin geen discriminatie of inperking van de godsdienstvrijheid, maar het hof van beroep oordeelde daar donderdag anders over. Het enige wat het huidige onderwijsdecreet vraagt, is dat leerkrachten zich onthouden van partijdige uitspraken, besloot het hof.

Verschillende Franstalige partijen vragen nu om een aanpassing van de regels. Ecolo-voorzitster Sarah Turine vraagt om een herziening van het neutraliteitsdecreet van de gemeenschap en schaart zich daarmee in het kamp van de voorstanders van een verbod op het dragen van religieuze tekens door leerkrachten. Ook MR-fractieleider in de Kamer Daniel Bacquelaine is voor een herziening. Tegelijk leest hij in het arrest een duidelijke verplichting voor de inrichtende machten om de kwestie in hun reglement uit te klaren.

Bevoegd minister Marie-Dominique Simonet kondigt intussen aan te onderzoeken of wettelijke aanpassingen nodig zijn. Voor Simonet is het neutraliteitsbeginsel 'fundamenteel' voor het officieel onderwijs. Aangezien religieuze symbolen dat mogelijk in het gedrang brengen, is het volgens haar 'niet wenselijk ze toe te laten'. Ze hoopt het dossier zo snel mogelijk binnen de regering te kunnen aansnijden.

De Standaard, 12 maart 2010

Mening: Neutraliteit in het onderwijs is misschien wel goed omdat iedereen dan gelijk is maar waarom precies een hoofddoek? Als ze absoluut willen dat het onderwijs gelijk is moeten ze maar terug uniformen verplichten en iedereen hetzelfde kapsel geven... Als je het mij vraagt gaat het te ver... Verschillende kledingstijlen worden (meestal...) geaccepteerd op scholen, waarom ook niet verschillende godsdiensten? Ik heb persoonlijk geen probleem met hoofddoeken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th March 2010, 00:14
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Jan.Sauvillers
Als ze absoluut willen dat het onderwijs gelijk is moeten ze maar terug uniformen verplichten en iedereen hetzelfde kapsel geven... Als je het mij vraagt gaat het te ver... Verschillende kledingstijlen worden (meestal...) geaccepteerd op scholen, waarom ook niet verschillende godsdiensten? Ik heb persoonlijk geen probleem met hoofddoeken.

Mmm... voor mij iets te kort door de bocht qua argumentatie. Mag het iets meer zijn?
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=29389
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th March 2010, 09:37
Jan.Sauvillers Jan.Sauvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Geel
Posts: 43
Reactie

Inderdaad een vrij korte mening.. maar eerlijk? Meer heb ik er niet over te zeggen !! Ik heb er geen problemen mee maar ik begrijp wel dat sommige mensen er problemen mee kunnen hebben. Maar 'ergernis' is een eigenschap dat elke mens bezit: ik erger mij ook aan vele dingen maar is het daarom nodig om mensen te discrimineren? Wel een interessante tekst die je stuurde! Zeker en vast een 'tof onderwerp' om over te praten tijdens een les PAV-actualiteit.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th March 2010, 13:47
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Raad van State schorst verbod op hoofddoeken in onderwijs

De Raad van State schorst het verbod op het dragen van een hoofddoek en andere religieuze symbolen in het gemeenschapsonderwijs.

Dat verbod werd een feit aan het begin van het schooljaar. De Raad van het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs besloot dat leerlingen, cursisten en personeelsleden geen "levensbeschouwelijke kentekens" meer mochten dragen.

Enkele Antwerpse athenea hadden kort daarvoor al een verbod ingesteld en dat lokte heel wat protest uit.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...-onderwijs.aspx

Persoonlijke mening: Ik vind het terecht dat men het verbod schorst op het dragen van een hoofddoek. België is een vrij land en dit dient ook zo te blijven, in mijn ogen. Anderzijds vind ik wel dat men in de klas wel het verbod moet laten gelden op het dragen van een hoofddoek. Net zoals jongeren die een muts of een pet dragen moeten ook moslims hun hoofddoek uitdoen in het klaslokaal.

Ik begrijp dat het dragen van een muts en het dragen van een hoofddoek niet hetzelfde is, maar degene die een muts draagt zal ook zijn eigen redenen hebben om deze op te zetten en de leerling moet deze redenen ook opzij zetten voor de cultuur van de school. Waarom dan deze jongeren discrimineren door hen een verbod te geven op het dragen van een pet en de moslims niet.

Ik vind het trouwens straf dat de moslims durven te zeggen dat een hoofddoek hoort bij hun geloof, terwijl het hoofddoekenconcept is gekomen door de Taliban.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.