actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2013, 16:08
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Kinderen vragen spelend aandacht voor armoede

Het Nieuwsblad op 14 oktober 2013-10-14
AALST - ‘Stop de kinderarmoede. Wij maken er spel van.’ Onder dat motto vond zaterdag een kinderspeeldag plaats op de Grote Markt.
De voorbije weken maakten honderden kinderen tekeningen of tekstjes waarin zij duidelijk maken dat elk kind recht heeft om te kunnen spelen in een veilige en gezonde omgeving.
Alle kindertekeningen rond armoede worden een week opgehangen op verschillende plaatsen in de stad met de bedoeling de ogen van veel mensen te openen.
Tijdens het evenement van de werkgroep ‘Stop de Armoede’ kon je in studio Caricole zelf ervaren wat het is om op te groeien in armoede.
‘De kinderarmoede is in Vlaanderen in tien jaar tijd bijna verdubbeld’, benadrukt Peter Dauw.
‘In Aalst leven 8.000 mensen in extreme armoede en daar zijn elk jaar meer kinderen bij. In 2012 ging het over bijna honderd van de 902 geboren kinderen. Kinderen in arme gezinnen groeien op in kleine en vaak ongezonde en onveilige huurwoningen. Daar hebben zij vaak weinig of geen plek om te spelen. Een tuin is er vaak ook niet en door het isolement en de complexe armoedeproblematiek blijven deze kinderen ook weg uit bestaande jeugdbewegingen, sportclubs en andere verengingen. Het enige wat vaak overblijft, is de straat.’
Op dinsdag 15 oktober staat kinderarmoede centraal tijdens de bijeenkomst ‘Twintig jaar Stop de Armoede’. Afspraak in het cultureel centrum De Werf om 20 uur.

Mening:
Ik heb dit artikel op het forum geplaatst omdat ik vind dat armoede een enorm groot probleem is. Armoede komt overal voor, ook in België. We zouden dan ook moeten samenwerken om dit percentage van armoede, omlaag te halen. We kunnen mensen in armoede helpen op verschillende mannieren: Hulporganisaties steunen, spullen doneren, vrijwilligerswerk, etc.
Het idee om dit al spelend doen, vind ik fantastisch. Voor kinderen is het interessanter om zo te leren dat niet iedereen even gelukkig is (of even rijk). Dat sommige kinderen het geluk niet hebben om te kunnen spelen, sommige moeten gaan werken of bedelen om eten voor hun familie te voorzien. Zij kunnen misschien zelfs niet naar school. Ik vind dat elk kind recht heeft op zijn jeugd.
Ook de volwassen hebben iets aan dit project, zij kunnen namelijk de gevoelens van de kinderen over dit onderwerp zien aan de hand van de tekeningen.

Bron:
http://www.nieuwsblad.be/article/de...131013_00788504
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2013, 19:57
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Ik ga hier ook volledig mee akkoord. Ik denk dat het een heel goed idee is om kinderen al spelend te leren over armoede. Elk kind zou moeten weten dat er armoede in de wereld is en niet alleen in Afrika. Armoede is namelijk in elke stad en gemeente te zien. Er moet dus ook niet alleen aandacht gegeven worden aan de armoede in de derde wereld. Toch heb ik het gevoel dat dit wel vaak het geval is. Denk bijvoorbeeld aan Broederlijk Delen. In mijn schooltijd was dit de enigste moment waarop ik met armoede in aanraking kwam en dan ging het over de derde wereld. Dit was dus een "ver-van-mijn-bedshow". Terwijl er even goed armoede heerste in onze plaatselijke gemeente. Dat men in Aalst nu dus een actie doet om dit aan te brengen, vind ik een heel goed idee. Zo worden kinderen er zich bewust van dat het ook dichterbij huis een probleem is. Daarbij is ook het spelend leren een heel goed idee. Daar hebben kinderen meer aan dan op school een hele dag er les over te krijgen. Ik denk dat ze door zo'n acties zich echt bewust zullen worden van het probleem en dat is toch wel noodzakelijk, ook op jonge leeftijd. Zo kan er toch enigszins een solidariteitsgevoel ontstaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.