actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2013, 18:54
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Lightbulb Laat iedereen elke dag half uur langer werken

Topmanager Luc Bertrand stelt 19.000 mensen tewerk, maar maakt zich grote zorgen over onze welvaart. Dat blijkt uit een gesprek van de CEO van Ackermans & Van Haaren met zakenblad Trends. Zijn voorstel: ‘Maak de werkweek enkele uren langer. Elke dag een half uur langer werken voor hetzelfde loon, is dat erg? Neen toch!’

Bertrand verscheen voor het eerst op het podium van de publieke opinine toen hij de regering-Di Rupo een’ marxistisch beleid’ verweet, en hij haalt nu opnieuw uit naar de Belgische arbeidsmarkt. ‘Ik ben nog nooit zo bang geweest als vandaag: we beseffen niet hoe goed we het hebben, en hoe snel we alles kunnen verliezen.’ Dat bericht Het Laatste Nieuws.

Bertrand waarschuwt ook: ‘We zitten in een economische storm, iedereen moet harder werken willen we ons hoge welvaartsniveau vasthouden.’ Zo is er volgens Bertrand geen geld voor een eenheidsstatuut voor arbeiders en bedienden. ‘We kunnen dat niet betalen, zo simpel is het. Het is zoals in een huishouden: je mag niet meer spenderen dan je verdient. Wij spenderen 2 tot 3 procent te veel, en we hebben te veel schulden.’

Het voorstel dat waarschijnlijk het meeste ophef zal veroorzaken, is zijn ideetje voor een langere werkweek: ‘35 of 37 uren werken, plus ziekte- en vakantiedagen, dat gaat niet meer. We kunnen best de werkweek verlengen met enkele uren. Elke dag een half uur langer werken voor hetzelfde loon, is dat erg? Neen toch! Het probleem is dat men niet meer bereid is om iets toe te geven of te veranderen. We hebben onze gigantische welvaart samen opgebouwd, laat ons er nu samen voor zorgen dat ze niet in sneltreinvaart verloren gaat. Een half uurtje langer werken doet voor niemand pijn.Voor een werknemer is dat een kleine stap, maar voor een onderneming en voor onze hele economie zou het een grote stap vooruit zijn. Het enige wat ik vraag, is een beetje goede wil.’

DS, 16/05/2013
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130516_00584924

--------------------------------------------------

Deze man heeft wel een goed idee, maar een half uur per dag langer werken is 3,5 uur langer per week. Dat is dan weer 17,5 uur per maand. Dus dan wil dat eigenlijk zeggen dat je per maand meer dan één werkdag langer werkt in totaal. Het is geen slecht idee, maar het is ineens wel heel wat! Misschien kunnen we beginnen met elke werknemer elke week 1 uur langer te laten werken. Maar in het artikel wordt gezegd 'iedereen', wie is dan iedereen? Ik veronderstel dat het over werknemers in een bedrijf gaat, niet over leerkrachten. Maar stel dat het echt voor iederéén zou gelden, dan zou ik er alvast geen probleem mee hebben! Als iedereen zijn steentje bijdraagt vind ik het een goede oplossing!
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.

Laatst aangepast door Veronique.Peeters : 16th May 2013 om 19:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2013, 19:24
R*y.Geerts R*y.Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lille
Posts: 29
'Het enige wat ik vraag, is een beetje goede wil'. Makkelijk gezegd! Als het om mensen hun centen draait zijn er meestal niet zo'n makkelijke oplossingen. Zeker niet als het ook nog eens in verband staat met het werk. Ik denk dat je bij hedendaagse enquêtes niet zo'n denderend goede resultaten haalt als je de mensen bevraagt over hun aantal werkuren en de uren die ze er eventueel voor hetzelfde loon zouden willen bijdoen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2013, 21:14
S*ANNE S*ANNE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Gierle
Posts: 26
Dat is nu net wat we niet moeten doen volgens mij. Steeds meer mensen krijgen een burn-out, depressie,... en zitten hierdoor voor een lange periode thuis. Deze aandoeningen ontstaan vaak doordat de werkdruk hoog ligt in deze prestatiegerichte maatschappij. Langere uren zouden dit fenomeen alleen maar verergeren volgens mij. We kunnen beter iets doen aan het vermijden dat mensen met deze aandoeningen te maken krijgen. Dat deze mensen enkele weken/maanden/jaren thuis zitten kost ook heel veel geld.
Mijn tweede opmerking is... is dit de oplossing? Als deze crisis voorbij is en over tien jaar is het weer crisis... gaan we dan de werkuren weer verhogen? Na een tijdje zullen we te maken krijgen met situaties zoals in China, waar mensen gans de dag (en soms nacht) werken. Dit is geen oplossing.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2013, 21:18
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Het idee op zich is niet al te erg, al is de vraag naar een beetje meer goede wil wel heel optimistisch opgesteld. Maar we moeten stil staan bij "wie is iedereen?" Ik kan mij voorstellen dat bepaalde jobs hier niet echt voor geschikt zijn zoals de nachtploegen. Ook de effecten van de mensen die langer werken mogen we niet uit het oog verliezen. Spitsuren worden dan verplaats, ouders komen later thuis, kinderen blijven dan langer alleen thuis of langer op school?

Ik denk persoonlijk wel dat dit idee nooit gaat slagen, er zouden te veel stakingen/protesten komen die eigenlijk al bijna de 30min. langer werk te niet doen.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.