actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th February 2010, 20:18
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
300.000 Belgen rijden levenslang straffeloos zonder gordel

NVT - Bijna 300.000 Belgen mogen straffeloos zonder gordel rondrijden omdat ze ooit van hun dokter een levenslange vrijstelling hebben gekregen. Veel te veel, zegt staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V), die aanklaagt dat de attesten dikwijls automatisch worden afgeleverd.
In vergelijking met onze Nederlandse en Duitse buren zijn we bijzonder slechte gordeldragers. Slechts 80 procent van de Belgen draagt de gordel voorin, en amper 44 procent doet het achterin. Ter vergelijking: in onze buurlanden draagt bijna 95 procent altijd zijn gordel.

Om de problematiek opnieuw op de kaart te zetten, komt er volgende week een grootschalige campagne. Maar tijdens de voorbereiding daarvan deed staatssecretaris Schouppe een opmerkelijke vaststelling: er circuleren in ons land verdacht veel vrijstellingen voor gordeldracht.

Gratis en automatisch

Tussen 1975 en 2007 werden in ons land bijna 300.000 vrijstellingen afgeleverd, waarvan meer dan 250.000 met een onbeperkte geldigheidsduur. Dat er zoveel zijn, is allicht geen toeval. Op zo'n attest moet geen medische informatie staan, geen datum en ook voor welk voertuig de vrijstelling geldt, doet er niet toe. Bovendien bestaan er tot vandaag nog altijd geen richtlijnen voor dokters. Met andere woorden: ze kunnen zo'n vrijstelling uitschrijven voor eender welke aandoening.

Schouppe hoedt er zich voor om de artsen met de vinger te wijzen, maar de drempel om een vrijstelling aan te vragen ligt volgens hem schandelijk laag. 'Vergeet niet: de attesten werden tot nu toe altijd gratis en quasi automatisch afgeleverd', zegt Schouppe. Om dat te veranderen, wil hij dringend overleggen met de Belgische artsen en een korte lijst opstellen met aandoeningen die ernstig genoeg zijn om de gordel uit te laten.

Levensredder

Opmerkelijk is dat Schouppe de sensibiliseringscampagnes zwaar in twijfel trekt als er niet snel iets verandert. 'Dan is het gewoon zinloos om nog langer zoveel geld in al die campagnes te pompen. Iedereen met een vrijstelling zal zich eens deftig moeten afvragen of de remedie niet erger is dan de kwaal. Zonder gordel loop je namelijk al een risico op dodelijke verwondingen bij botsingen met 20 kilometer per uur. En dat terwijl je mét de gordel botsingen tot 100 kilometer per uur kan overleven.'

De cijfers zijn onbetwistbaar: indien in ons land 95 procent van alle inzittenden de gordel zou dragen, kunnen we jaarlijks honderd mensenlevens redden. 'De gordel is overduidelijk de makkelijkste, goedkoopste en eenvoudigste levensredder bij een ongeval', zegt Schouppe. 'Maar blijkbaar is niet iedereen zich daarvan bewust.'

Zo blijken we de kans om betrapt te worden nog altijd te onderschatten. Elk jaar schrijft de politie in ons land honderdduizend pv's uit voor het niet-dragen van de gordel.

Het nieuwsblad 05/02/2010
Dajo Hermans

Eigen mening:

Ik vind dit een belangrijk bericht en zeker maatschappelijk relevant.
In dit artikel wordt je echt met je neus op de feiten gedrukt.
Als je kijkt hoe weinig volk zijn/haar gordel aan heeft, dat is vrij verontrustend.
Laat het een waarschuwing zijn en denk aan je gordel als je instapt, het is maar een kleine moeite! Maar het maakt een wereld van verschil.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th February 2010, 13:54
ToonThys ToonThys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 103
Ook al heb je een vrijstelling om geen gordel te moeten dragen in de auto, toch vind ik dat je er zeker 1 moet dragen.
Persoonlijk voel ik mij onveilig in de auto als ik geen gordel draag, dat geef een raar gevoel vind ik.
Ze moesten maar eens iets voorhebben, de mensen die geen gordel dragen, ik denk niet dat ze het nog kunnen navertellen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.