actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2008, 21:02
Dieter1BASO
Gast
 
Posts: n/a
Kinderportret Van Gogh te koop

MAASTRICHT - Een kinderportret van de hand van Vincent van Gogh, 'Kind met sinaasappel' ofwel 'L'Enfant à l'Orange', is waarschijnlijk hèt topstuk van de kunstbeurs Tefaf in Maastricht, die over een week begint.
Van Gogh schilderde het portretje in 1890, een maand voor zijn dood. Het kind is Raoul, het zoontje van zijn buurman, timmerman Vincent Levert.

Het kunstwerk was sinds 1916 in Zwitsers privébezit, maar nu biedt de Brits-Amerikaanse kunsthandel Dickinson het te koop aan voor een prijs die niet exact wordt opgegeven, maar boven de 30 miljoen dollar ligt.

'De Zwiterse familie bestemt de opbrengst van het schilderij voor liefdadigheidsinstellingen die zich bezighouden met jeugd en opvoeding', aldus een woordvoerder van de kunst- en antiekbeurs donderdag.

De tweejarige Raoul Levert draagt, volgens de gebruiken van die tijd, een jurkje. Zijn vader maakte vermoedelijk de spanramen voor de schilderijen van Van Gogh.

'Kind met sinaasappel' stond waarschijnlijk enige tijd bij de kist met daarin de opgebaarde Van Gogh. De vader van de geportretteerde zou ook de kist voor de kunstenaar hebben gemaakt.
AVB

bron: De standaard (online)
donderdag 28 februari 2008
_____________________________

reactie:
Toch een mooi gebaar van die Zwitserse familie, vind ik dat. Toch heb ik mijn bedenking bij wat hier benoemd wordt als kunst. Natuurlijk is kunst in ieder opzicht en voor iedereen anders. Mensen zien namelijk totaal andere dingen in een kunstwerk. Dat is ook de bedoeling van de kunstenaar en dat maakt kunst net zo kunstig. Maar geef een klein kind een borstel en een doek en ze maakt in onze hedendaagse cultuur ook kunst. Kunst wordt in mijn ogen niet gekenmerkt door de mooie, strakke vormgeving in een schilderij. Het is de uitleg die erbij hoort, die je betaalt.
Net zoals bij een kledingstuk, een automerk. Het is de naam (van het product), de uitleg die men eraan geeft, ter verkoop, die je als consument betaalt. Zonder meer… en dan vind ik de 30 miljoen waarvan in het artikel sprake is, wel ruim overdreven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.