actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2012, 11:34
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Vijf baby's van spermadonor lijden aan zenuwziekte

Vijf baby's van spermadonor lijden aan zenuwziekte

Meerdere baby's van een spermadonor uit Denemarken lijden aan NF1, een zeldzame zenuwziekte. Met het sperma van de man werden in tien landen maar liefst 43 kinderen verwekt, minstens vijf daarvan hebben de ziekte. Of er in België ook slachtoffers zijn is niet bekend.

Neurofibromatose type 1 (NF1), vroeger ook wel de ziekte van Von Recklinghausen genoemd, is een genetische, erfelijke aandoening die onder meer kan leiden tot tumoren, epilepsie, autisme en botafwijkingen. De zenuwziekte kan problemen met de spraak en de motoriek en leerachterstand veroorzaken. NF1 is zeldzaam: één op de drieduizend mensen wordt ermee geboren.

Hoewel het sperma van de man getest werd, kwam de erfelijke aandoening aanvankelijk toch niet aan het licht. Meer nog, de bewuste spermabank Nordisk Cryobank in Kopenhagen bleef het sperma van de man gebruiken zelfs nadat er een baby met de ziekte geboren was. 'We konden niet zeker zijn dat de donor verantwoordelijk was voor het doorgeven van de ziekte', luidt het bij de directie van het ziekenhuis.

De zaak heeft ervoor gezorgd dat de wetgeving in verband met spermadonoren aangepast wordt. Zo zal vanaf oktober het sperma van één man nog maar voor maximaal twaalf bevruchtingen gebruikt mogen worden.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20120926_010

Wat ik al een zeer goede zaak vind, is dat de wetgeving zal aangepast worden dat het sperma van 1 man voor maximaal twaalf bevruchtingen zal beperkt worden. In België is het immers reeds zo dat het sperma van 1 man voor maximaal 6 bevruchtingen mag gebruikt worden.
Op deze manier kan het toch beperkt worden dat eventuele "afwijkingen" in het sperma voor problemen zal zorgen.

Het is wel zo dat mannen en hun sperma eerst getest worden voor het gebruikt wordt, maar zoals we in het artikel kunnen lezen, is dit soms zelfs niet voldoende om afwijkingen te voorkomen. Het zou dus misschien niet slecht zijn dat er eens wordt nagedacht over hoe men dit nog beter op punt zou kunnen zetten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th September 2012, 17:50
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Het is natuurlijk heel erg jammer dat al die kindjes die afwijking hebben, maar is dat niet een beetje de natuur?
Een koppel dat samen een kindje maakt, kan ook een kindje met een afwijking krijgen, ook al is het zaad van de man op voorhand getest. Bij een donor is dit net hetzelfde, denk ik.

Het zou gewoon over het algemeen goed zijn om zaad te controleren, zowel bij koppels die op de natuurlijke weg kinderen willen krijgen, dan bij koppels of alleenstaande vrouwen die de hulp van een donor vragen. Op deze manier kunnen misschien heel wat afwijkingen vermeden worden. Persoonlijk vind ik dat deze donor geen schuld treft, ook de controleurs van het sperma niet, de spermabank niet, ... Ik denk dat dit onvermijdelijk is, aangezien het zaad al goed getest wordt voor men het gebruikt.

Als je als koppel het zaad van de man niet laat controleren, weet je ook niet wat er allemaal met je kindje aan de hand kan zijn, omdat de natuur niet altijd 100% voorspelbaar is. Soms zou het misschien mooi zijn als dat wel was, maar volgens mij is het eerder onhaalbaar om alles zelf in de hand te hebben. Ik zou zelfs durven zeggen dat het leven niet gemaakt is om helemaal gekend en voorspelbaar te zijn. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik het volkomen eens ben met het feit dat donoren wel gezond zaad moeten leveren, omdat je dat verwacht en hoopt, net zoals je dat hoopt van je eigen partner in je relatie. Maar dit wil niet zeggen dat het altijd zo zal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.