actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2013, 10:29
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Kortingen voor vrouwen discriminerend voor mannen

Het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) onderzoekt verschillende klachten tegen doe-het-zelfzaak Gamma en vervoersmaatschappij Thalys. Beide firma's boden vrouwen speciale kortingen aan ter gelegenheid van de Internationale Vrouwendag vandaag. Maar hierdoor discrimineerden ze mannen en dat mag niet, zegt het IGVM.

Naar aanleiding van de Internationale Vrouwendag vandaag had Gamma een reclamecampagne gelanceerd waarin het vrouwen 20 procent korting op hun aankopen beloofde. In het Radio 1-programma "Hautekiet" vroeg een luisteraar zich vanmorgen af of dit niet in strijd was met de antidiscriminatiewet.

Het IGVM oordeelde dat dit het geval was en nam meteen contact op met de doe-het-zelfzaak. Die paste meteen de reclamefolders aan maar houdt vol dat de korting mannen niet discrimineerde. "In onze spots en op onze affiches verwijzen we steeds naar de voorwaarden op onze website", zegt het hoofd marketing en communicatie Werner Van Gansbeke. "Daar staat al vanaf dag 1 te lezen dat de korting van 20 procent ook voor mannen geldt. In onze folders werd dat niet vermeld en dat is een jammerlijke fout."

Vervoersbewijs aan 8 euro

Ook tegen Thalys liepen klachten binnen wegens discriminatie. Thalys bood alle vrouwen de mogelijkheid vervoersbewijzen te kopen aan acht euro per stuk. Volgens het IGVM was dit een inbreuk op de antidiscriminatiewet omdat mannen niet van de promotie konden genieten.

Thalys weigerde echter de voorwaarden aan te passen. Het IGVM is niet van plan de zaak blauwblauw te laten en onderzoekt welke gerechtelijke stappen mogelijk zijn.


Bron: deredactie.be
vrijdag 8 maart 2013

Bespreking: Ik weet dat het betweterig overkomt van het IGVM om op een speciale dag als vrouwendag te gaan klagen over gelijkheid. Maar hebben ze geen punt? Voor velen komt het over dat op bepaalde dagen enkele van de basisregels niet hoeven te gelden; het komt dan immers beter uit om ervan af te wijken (in dit geval handig voor de vrouw).
Stel nu dat de vrouwen op bepaalde dagen meer zouden moeten betalen dan mannen, zou 'het volk' dat gewoon aanvaarden?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th March 2013, 21:39
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Ik vind het zeker niet kunnen dat we op eender welke dag mogen discrimineren. vrouwen en mannen moeten steeds hetzelfde behandeld worden. Nu moet ik wel zeggen dat ik niks tegen de reclame van Gamma heb als ze de korting ook daadwerkelijk aan mannen geven. Reclame is reclame en als zij op deze manier reclame willen maken, vind ik dit in orde. De mannen werden niet benadeeld dus is er volgens mij geen probleem. Er worden zo vaak dingen verborgen in reclame.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.