actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2013, 17:48
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Banken verstrekken steeds makkelijker kredieten

Banken verstrekken steeds makkelijker kredieten

Financiële instellingen in de eurozone zouden steeds gemakkelijker leningen verstrekken. Ze zijn bereid daartoe soepelere voorwaarden te hanteren. Dat staat in een woensdag gepubliceerd rapport van de Europese Centrale Bank (ECB).
Volgens het rapport van de ECB zouden banken in het vierde kwartaal soepeler worden in het geven van leningen aan particulieren en bedrijven. Volgens de ECB zal de vraag naar leningen opnieuw aantrekken.

Het is voor het eerst sinds het vierde kwartaal van 2009 dat dergelijke verwachtingen uitgesproken worden, zegt de ECB. De reden om soepelere maatstaven te hanteren ligt in het feit dat banken meer vertrouwen hebben gekregen in het economische herstel in de eurozone.

De financiële instellingen zijn daardoor bereid zich soepeler op te stellen. Die soepelheid tegenover bedrijven en particulieren was in de voorbij 17 maanden afgebrokkeld wegens de economische en financiële crisis.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article

Mening:
Dit is zeer goed nieuws voor onze economische en financiële crisis. Het is positief dat bedrijven en particulieren soepeler leningen zouden kunnen aangaan. Zo gaan er misschien minder bedrijven failliet gaan en zullen er minder mensen ontslagen worden. Ik hoop dat dit zo zal blijven en dat sommige bedrijven zich kunnen herstellen. Misschien dat we wel moeten oppassen dat sommige bedrijven niet te gemakkelijk een lening kunnen aangaan die ze eigenlijk niet kunnen aangaan. Al bij al, zal het een voordeel zijn dat de financiële instellingen soepelere voorwaarden hebben en dat de bedrijven en particulieren beter met de bank overeen zullen komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th October 2013, 20:36
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Toen ik de titel van dit artikel zag, had ik hierbij eerder gemengde gevoelens. Ik ben het er namelijk wel met eens dat het voor de bedrijven een goede zaak is, omdat ze op deze manier minder snel failliet gaan.
Maar ik weet niet of dit voor de particulieren ook wel zo'n goede zaak is. Onlangs verscheen er namelijk een artikel waarin staat dat de Belg niet meer kan/ wil sparen en dat ze ook vaker dingen gaan kopen op krediet. Daarom denk ik dat als de voorwaarde voor een lening te soepel zal worden er steeds meer belgen gaan lenen. Misschien wel voor kleinere bedragen, maar kleine bedragen kunnen ook op lopen tot grote bedragen.
Dit kan natuurlijk ook het geval zijn bij de bedrijven. Bedrijven die trachten failliet te gaan, gaan toch nog bijlenen om een faillissement te voorkomen. Maar het blijft natuurlijk gevaarlijk om zo niet nog dieper in de schulden te raken.
Ik wil het natuurlijk niet allemaal negatief bekijken want ik kan best aannemen dat mensen die elders niet snel een lening krijgen via deze weg misschien wel 'hun droomhuisje' kunnen kopen omdat ze bij de ECB wel een lening kunnen krijgen.

Ik denk dat er veel zal afhangen van de voorwaarden die de bank stelt en dat we dus eigenlijk nog geen al te voorbarige conclusie mogen trekken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.